Springen naar inhoud

[natuurkunde] elektrische spoelen.

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 22 mei 2005 - 13:22

hallo, ik heb een vraag over spoelen.

voor school heb ik deze opdracht gekregen:

Onderzoek waar de magnetische kracht die een stroomspoel levert van afhangt. Probeer ook via metingen een kwantitatief verband te vinden tussen de magnetische kracht en de grootheden waar hij van afhangt.

mijn vraag is nu, welke formule heb je bij deze vraag nodig en waarom is een spoel met een kern zoveel sterker als een spoel zonder kern

alvast bedankt ! :shock:

grtzz Dennis

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mochila

mochila

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 16:16

de formule weet ik niet precies maar volgens mij is een spoel met een kern veel beter (als de kern bv een bepaald metaal is ) omdat deze de stroom veel beter zal geleiden dan wanneer er geen kern is, en de stroom dus door de lucht moet.

mja ik weet dit wel niet zeker :wink:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 16:29

B=F/I*l misschien? Of bedoel je met de magnetische kracht niet de B ;) ? Anders kan je misschien even in BINAS kijken, geloof dat daar een hele tabel staat over elektromagnetisme.

En over die kern. Ik dacht dat de magnetische kracht van de spoel sterker word omdat de (weekijzeren)kern ook een magneet word. En magneet+magneet is sterker dan magneet.

volgens mij is een spoel met een kern veel beter (als de kern bv een bepaald metaal is ) omdat deze de stroom veel beter zal geleiden dan wanneer er geen kern is, en de stroom dus door de lucht moet.

Er hoeft toch helemaal nergens stroom door lucht of door metaal heen bij een spoel? :shock:
huh?

• Gast

Geplaatst op 22 mei 2005 - 17:37

hmm over die formule kan ik niets vinden in mijn BINAS :shock:

en over die spoel, bedankt :wink:

nu nog die formule ;)

Tankie

Tankie

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 17:52

Wat betekenen de letter B en F in de formule B=F/I*l eigenlijk?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2005 - 17:54

De formule die iris geeft hoort eigenlijk in de vorm van F = B I L en is de lorenzkracht op een stroomelementje in een magnetisch veld.

Het veld in een spoel is:
Geplaatste afbeelding

met N het aantal omwentelingen, I de stroom en mu.gif de magnetische permeabiliteit.
mu.gif = mu.gif0 mu.gifr

mu.gif0 = 4 :shock: 10-7
mu.gifr is materiaal afhankelijk. Voor vacuum (en lucht ook nog wel) is deze 1. Voor weekijzer is deze > 1000.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 18:35

Ja, alleen de vraag was, waar de magnetische kracht van een stroomspoel vanaf hangt. Dus had ik de formule eventjes omgeschreven naar B = ...
F is lorentz kracht, B de magnetische Inductie in Tesla.
Maar je hebt inderdaad ook nog de formule:
B= mu.gif0 * N.I/l

Ik denk dat de magnetische kracht waar jij het over hebt die B is, want dit is namelijk de magnetische veldsterkte.
huh?

• Gast

Geplaatst op 22 mei 2005 - 18:39

woehoe thanks :shock:

Tankie

Tankie

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 19:06

Lorentz kracht is de de kracht waarmee het magnetische veld iets aantrekt? Daar gaat de vraag over, en mijn leraar zei dat er een formule bij moest.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2005 - 19:45

Ik denk dat er een beetje onduidelijkheid is in de vraagstelling. Een spoel op zich zal een magnetisch veld (B) opwekken. Pas als er in dat veld een magnetisch dipool of een extern stroomelementje wordt geplaatst kun je het over krachten gaan hebben.

De vraagsteller zal dus zijn vraag preciezer moeten stellen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Tankie

Tankie

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 16:54

ja, je moest onderzoeken mbv een veerunster en een weekijzer daaraan, wat voor kracht het magnetische veld had.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures