Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.545

Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Bij het uit elkaar halen van een defecte digitale camera zag ik dat het LCD-scherm (zoals verwacht) als geheel een lineaire polarisator is voor doorvallend licht. De polarisatieas is diagonaal, vermoedelijk omdat dat handig is voor mensen met polaroid zonnebril. Tot mijn verrassing is ook het plastic kijkvenster in de achterwand van de camera optisch actief, maar ik kan het optisch actieve gedrag niet thuisbrengen. Wie helpt?

Het effect van het plastic venster tussen twee polarisatiefilters die diagonaal liggen is:
  • Geen uitdoving als de polarisatiefilters gekruist zijn (zie foto 1)
  • Volledige uitdoving als de polarisatiefilters parallel zijn.
Blijkbaar draait het venster de polarisatierichting 90° (als beide polarisatiefilters diagonaal liggen).

Het effect van het plastic venster tussen polarisatiefilters die horizontaal/verticaal liggen is als volgt:
  • Volledige uitdoving als de polarisatiefilters gekruist zijn (zie foto 2).
  • Geen uitdoving als de polarisatiefilters parallel zijn.
Blijkbaar draait het venster de polarisatierichting 0° (als beide polarisatiefilters hor/vert liggen).

Is er een naam voor het optisch actieve gedrag van het venster?
polarisatie1.jpg
polarisatie1.jpg (66.56 KiB) 702 keer bekeken
.
polarisatie2.jpg
polarisatie2.jpg (62.19 KiB) 702 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Volgens mij heb je bij het eerste plaatje de filters niet precies 90 graden op elkaar waardoor er meer licht doorheen komt. Het ligt dan niet aan de hoek ten opzichte van het kijkvenster. Want je hebt toch beide filters voor het schermpje, en niet een erachter en een ervoor?

Ik weet het zelf ook niet maar er zijn volgens mij 2 mogelijkheden.

1.De vloebare cristallen kennen 2 standen, wel en niet gepolariseerd.

2. De vloeibare cristallen kennen 2 polarisatie-richtingen, of afhankelijk van de sterkte van het stroompje waarme ze aangestuurd worden alles daar tussenin.

Ik denk de eerste want op je plaatjes is de kleur achter de enkele filters bij beide gelijk, dus ongeacht in welke richting ze staan daarop.

Hoe dat dan met intesiteitsverschillen en kleuren verwerkt wordt weet ik niet, mogelijk zelfde als in CRT scherm met verschillend gekleurde cristallen in een raster.

Je zou eens kunnen proberen of het kijkvenster nog te activeren is en dan zien wat er gebeurt.

Ook moet je er mee rekening houden dat als je het venster omslaat dat dan de polarisatie-richting dwars staat.

Dus het is maar net hoe de filters in het geheel gemonteerd zaten of de polarisatie-richting in het sijsteem dwars op elkaar stonden of juist gelijk gericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Waarschijnlijk zijn ze circulair gepolarizeerd.

Ik heb thuis een paar van zulke filters liggen.

Het llicht wat door zon plaatje valt wordt cicrculair gepolariseerd en als het dan gespiegeld wordt dan zal dit licht uitdoven omdat het dan een tegengestelde circulaire polarisatie kent.

Het plaatje heeft hierbij twee zijden, door omdraaien van het plaatje bekomt men een ander effect.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Waarschijnlijk zijn ze circulair gepolarizeerd.
Wat moet ik daarbij denken? Nooit van gehoord!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.545

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Waarschijnlijk zijn ze circulair gepolarizeerd.
De twee grijze polaroidplaatjes zijn gewone lineaire polarisatiefilters, niet circulair.

Ik heb voor de zekerheid je proef op de som uitgevoerd: een polaroidplaatje op de spiegel gelegd en geconstateerd dat daar doorheen alle reflecties zichtbaar blijven; ook als het polaroidplaatje achterstevoren op de spiegel wordt gelegd. Conclusie: lineaire polarisatiefilters.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.545

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Volgens mij heb je bij het eerste plaatje de filters niet precies 90 graden op elkaar waardoor er meer licht doorheen komt. Het ligt dan niet aan de hoek ten opzichte van het kijkvenster. Want je hebt toch beide filters voor het schermpje, en niet een erachter en een ervoor?
De twee polaroidplaatjes lagen aan weerszijden van het transparante kijkvenster, je kunt op de foto aan de hoeken van de polaroidplaatjes herkennen dat de ene voor en de andere achter het kijkvenster ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Ik heb thuis 2 circularie polaristie lenzen liggen: die geven geen zwart als je ze op de spiegel plaatst.

Maar bij de kunstof examplaren die ik ooit eens gekregen heb voor een experiment geven wel zwart.

Als je deze voor een LCD scherm houdt vertonen ze ook rare kleuren.

Die lenzen ook maar dan anders...

Hangt misschien van de circulaire polarisatie techniek af die ze toepassen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.545

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Schwartz schreef:Ik heb thuis 2 circularie polaristie lenzen liggen: die geven geen zwart als je ze op de spiegel plaatst.

Maar bij de kunstof examplaren die ik ooit eens gekregen heb voor een experiment geven wel zwart.

Als je deze voor een LCD scherm houdt vertonen ze ook rare kleuren.

Die lenzen ook maar dan anders...

Hangt misschien van de circulaire polarisatie techniek af die ze toepassen.
De klassieke circulaire polarisator is een lineaire polarisator plus een kwart lambdaplaatje (as 45 graden gedraaid), als je die op de spiegel legt moet hij zwart zijn. Als een filter op de spiegel niet zwart is, ook achterstevoren niet, dan is het erg twijfelachtig of het een circulaire polarisator is. Heb je die lenzen ook achterstevoren op de spiegel bekeken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.545

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

jkien schreef:Het effect van het plastic venster tussen twee polarisatiefilters die diagonaal liggen is:
  • Geen uitdoving als de polarisatiefilters gekruist zijn (zie foto 1)
  • Volledige uitdoving als de polarisatiefilters parallel zijn.
Blijkbaar draait het venster de polarisatierichting 90° (als beide polarisatiefilters diagonaal liggen).

Het effect van het plastic venster tussen polarisatiefilters die horizontaal/verticaal liggen is:
  • Volledige uitdoving als de polarisatiefilters gekruist zijn (zie foto 2).
  • Geen uitdoving als de polarisatiefilters parallel zijn.
Blijkbaar draait het venster de polarisatierichting 0° (als beide polarisatiefilters hor/vert liggen).

Is er een naam voor het optisch actieve gedrag van het venster?
Ondertussen is mijn conclusie dat het venster een half lambdaplaat is (met de as hor/vert). Dat verklaart precies de bovenstaande waarnemingen. Dan resteert alleen het raadsel waarom dat nuttig is voor het camerabeeldscherm. Hij draait de diagonale polarisatierichting van het LCD-display 90°, maar dat heeft geen nut. Zou het op de een of andere manier helpen tegen reflecties op het beeldscherm?

Berichten: 12.262

Re: Polarisatie en lcd-display van digitale camera

Je zit volgens mij goed met die reflecties: als ik me niet vergis vormt een 1/4 golflengte plaat icm een lineare polarisator een optische diode. Verbazend overigens dat ze zoiets hebben weten te verwerken in het plastiekje van een digicam... ik heb een soortgelijke liggen hier, mocht die ooit de geest geven zijn het leuke optics om mee te spelen.
Victory through technology

Reageer