[Scheikunde] Nieuwzilver

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] Nieuwzilver

Ik ben bezig met een opdracht voor school, nu heb ik informatie nodig over het materiaal ''nieuwzilver''. Ik kan er ner-gens wat over vinden :shock: , help-me-out-please.

Waar bestaat het uit?

Wat zijn de eigenschappen van dit materiaal?

Waar wordt dit materiaal voor gebruikt?

Heeft iemand meer informatie hierover, of weet iemand waar ik er er over te weten kan komen? Alvast bedankt.

Re: [Scheikunde] Nieuwzilver

Nieuwzilver is een hoogwaardige en slijtvaste legering van nikkel - zink en koper.

Het wordt ook alpacca genoemd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alpaca_(legering)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Scheikunde] Nieuwzilver

Ik betwijfel of nieuwzilver en alpaca precies hetzelfde zijn.

Volgens mij wel samengesteld uit dezelfde metalen, maar in andere mengverhouding.

Wie geeft hierover uitsluitsel?

Rails voor modeltreinen worden tegenwoordig vaak van nieuwzilver gemaakt wegens de slijtvastheid en de uitstekende elektrische kontakteigenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [Scheikunde] Nieuwzilver

klazon schreef:Ik betwijfel of nieuwzilver en alpaca precies hetzelfde zijn.

Volgens mij wel samengesteld uit dezelfde metalen, maar in andere mengverhouding.

Wie geeft hierover uitsluitsel?
Nieuwzilver en Alpaca bestaan inderdaad uit dezelfde metalen, maar in een andere verhouding. Welke weet ik echter ook niet :wink:
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Nieuwzilver

nieuw zilver bestaat uit:

45-70 m/m % Cu

5-30 m/m % Ni

8-45 m/m % Zn

bron: binas

Alpacca is dus gewoon een andere naam voor nieuw zilver.
Gero maakte haar voorwerpen van het zogenaamde 'nieuw zilver', alpacca genoemd en wanneer dit alpacca verzilverd werd kreeg het de naam Gero-zilver.
bron
"Meep meep meep." Beaker

Reageer