[natuurkunde] krachten bij evenwicht + constante snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[natuurkunde] krachten bij evenwicht + constante snelheid

Wij krijgen vaak sommen waarbij alleen een kort verhaaltje wordt gegeven. Dan moet je vervolgens zelf een tekening maken met de krachten die erbij horen om de goede oplossing te kunnen vinden. Ik vergeet echter heel vaak een paar krachten te tekenen. Ik zal eerst even opschrijven wat ik weet en zou iemand mij dan kunnen aanvullen?

* Als een voorwerp (bv een auto) beweegt met een constante snelheid ==> Fz + Fn + Fw + Fv(ooruit)

* Een touwtje zit vast aan een karretje; het touwtje wordt getrokken door iemand, waardoor het karretje met een constante snelheid naar voren rijdt ==> Fz + Fn + Fw + Ft(ouwtje) // Dan moet je Ft ontbinden in Fx + Fy, omdat de kracht schuin is. Dan geldt toch; Fz = Fn + Fy en Fw = Fx?

Is er altijd na een actie reactie? Dus als je een Fz hebt, heb je ook meteen een Fn, anders zou het door de grond zakken of opstijgen?

Als je alleen krachten hebt die of horizontaal of verticaal zijn getekend en alleen één diagonale kracht, moet je die diagonale kracht ontbinden in een x + y-component?

* Als iemand gewichtheft en er is evenwicht (hij houdt het dus stil boven zijn hoofd) ==> 2 x Fz (door de twee gewichten) naar beneden; 1 x Fn ; 2 x F(spierkracht) van beide armen

Mis ik nog enkele krachten hierboven?

Mijn laatste vraag; heb je alleen momenten als je een soort draaipunt hebt? Kan iemand een tip geven over hoe je het best het draaipunt kunt vinden als je een verhaaltje krijgt? Ik vind het namelijk moeilijk om in een verhaaltje de juiste krachten te plaatsen bij de juiste schets.

Als iemand een paar vragen van me zou kunnen beantwoorden, zou dat fijn zijn :D

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] krachten bij evenwicht + constante snelheid

* Als iemand gewichtheft en er is evenwicht (hij houdt het dus stil boven zijn hoofd) ==> 2 x Fz (door de twee gewichten) naar beneden; 1 x Fn ; 2 x F(spierkracht) van beide armen
Hier zal je waarschijnlijk een foutje maken, de normaalkracht komt overeen met die spierkracht.

of teken anders eens wat je bedoelt.

en waarom splits je die krachten in twee? en je schrijft maar 1 keer Fn? waarom? je hebt toch ook 2 oppervlakken (handen) waarop de halter steunt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] krachten bij evenwicht + constante snelheid

* Als een voorwerp (bv een auto) beweegt met een constante snelheid ==> Fz + Fn + Fw + Fv(ooruit)
Als je bedoelt welke krachten er op de auto werken, ok.
* Een touwtje zit vast aan een karretje; het touwtje wordt getrokken door iemand, waardoor het karretje met een constante snelheid naar voren rijdt ==> Fz + Fn + Fw + Ft(ouwtje) // Dan moet je Ft ontbinden in Fx + Fy, omdat de kracht schuin is. Dan geldt toch; Fz = Fn + Fy en Fw = Fx?
ja
Is er altijd na een actie reactie? Dus als je een Fz hebt, heb je ook meteen een Fn, anders zou het door de grond zakken of opstijgen?
Bij een actie treedt er ook reactie op, niet pas ná een actie. Maar goed, da's kommaneuken.
Als je alleen krachten hebt die of horizontaal of verticaal zijn getekend en alleen één diagonale kracht, moet je die diagonale kracht ontbinden in een x + y-component?
Hangt er helemaal van af, maar als je naar een resultantekracht toerekent, wat meestal de bedoeling is, dan hou je uiteindelijk toch maar één kracht over. En dan doet het er voor het eindresultaat weinig toe welke weg je volgt. Alles naar de x- en y-as brengen en daarna tot één kracht samenstellen kan daarbij wél overzichtelijk werken.
Mijn laatste vraag; heb je alleen momenten als je een soort draaipunt hebt?
Als je een punt hebt waaromheen alles zou kunnen draaien, dan kun je momenten gebruiken. Is er bijvoorbeeld een plank die op twee steunpunten rust, dan zou je elk steunpunt als een potentieel draaipunt kunnen beschouwen (door in gedachten het andere steunpunt even weg te nemen).
Kan iemand een tip geven over hoe je het best het draaipunt kunt vinden als je een verhaaltje krijgt?
Ik zou niet weten hoe, als alleen jezelf voor te stellen hoe het voorwerp zou kunnen bewegen. "Filmpje afspelen" noem ik dat. Goed naar die gedachtenfilmpjes kijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer