Springen naar inhoud

poollijn & dubbelpunt / rechte

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 22 mei 2005 - 15:09

Hey,

Weten jullie wat een poollijn & dubbelpunt / rechte juist is? (ruimtemeetkunde / kegelsneden)
Hoe je het vindt weet ik wel, maar wat het juist is, hoe je het moet voorstellen enz. niet :-/

Grtz,
Joris

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Andy

Andy

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 18:20

weljah, poollijn int algemeen is gewoon een rechte die bij een punt en een kegelsnede hoort... en op een bijzondere manier: harmonisch...
voor de rest denk ik nie da ger echt betekenis moet aan geven buiten voor enkele uitzonderingen (vraag mij nie meer wa die uitzonderingen zijn, ma waarschijnlijk iets in aard van als ge poollijn neemt van brandpunt (ellips dus) da ge bijzondere rechte uitkomt, de richtlijn als ik mij niet vergis
zon dingen
niet echt fysische betekenis vrees ik
anders eens zoeken op www.mathworld.com

dubbelpunten, tja, geen idee wat dat ook weer was....

mvg
andy

btw: toevallig nie op DBZ da ge zit? waarsch wel nie, maar tzou kunnen

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2005 - 00:26

Om te beginnen heb je de fundamentele equivalentierelatie:

Het punt P is de pool van de rechte de rechte p t.o.v. de kegelsnede <=> de rechte p is de poollijn van het punt P t.o.v. de kegelsnede.

De meetkundige plaats van de punten die met een willekeurig punt P harmonisch liggen met de snijpunten van een rechte (lijn) door P en een kegelsnede, is de poollijn van P ten opzichte van die cirkel. P is dan de pool.

Verdere eigenschappen, onder andere:
- Als Q een dubbelpunt is van K (= een kegelsnede) dan is elke rechte een poollijn van Q t.o.v. K.
- Een middellijn is een poollijn van een oneigenlijk punt (z-coŲrdinaat 0, punt op oneindig) t.o.v. K.
- De pool van de rechte op oneindig t.o.v. K is het middelpunt.
- Als Q op de poollijn van P ligt, dan ligt P op de poollijn van Q.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures