[chemie] isomerie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

[chemie] isomerie

Een vraagje luidt: schets de 2 isomere vormen voor Co(NH3)3Cl3.

De oplossing kan je hieronder zien (volgens de cursus). Maar er zijn toch meer dan 2 isomeren? Als je bijvoorbeeld twee ammine's op de axiale posities zet, heb je toch een andere vorm? Of moet je hier niet kijken naar axiaal en equatoriaal vlak van de octaeder, maar alleen naar cis en trans?

Groetjes.
Bijlagen
isomerie.JPG
isomerie.JPG (8.29 KiB) 140 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [chemie] isomerie

Volgens mij kun je maar 2 isomeren krijgen. Als je de amines axiaal zet en het molecuul een kwartslag draait, dan heb je toch weer de 2de configuratie?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 817

Re: [chemie] isomerie

Op zich zou je een 'afwisselend' systeem kunnen inbrengen, waarbij tussen iedere 2 stikstoffen een Cl staat, en andersom.

Maar dit kan chemisch gezien niet als ik me niet vergis.

Vraag me niet waarom, maar er is me ooit aangeleerd dat als er een octaëdrisch complex is, waarbij er 2x 3 dezelfde liganden zijn, moet je alleen aan fac- en mer- denken.

Ik kan helaas geen sluitender antwoord dan dit geven, aangezien me nooit is uitgelegd waarom. (dat was voor volgende jaren).

Een sumiere uitleg en opsomming van de soorten isomerie bij dit soort gevallen is te vinden in de antwoordenbundel van de chemie olympiade. Meerbepaald antwoord op vraag 4, deelvraag 7-8-9

Klik
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer