Afstotingsreacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Afstotingsreacties

Hallo,

Bij afstotingsreacties waarbij het donor-HLA zeer sterk verschilt van de acceptor zijn er twee manieren: een donor-APC presenteert een donor-antigeen aan een acceptor-T-cel en daardoor gaat deze cytokinen afscheiden, en er kan ook donor-HLA afbrokkelen, dat vervolgens door acceptor APC's gepresenteerd aan de acceptor T-cel, waardoor deze cytokinen gaat afscheiden.

Maar mijn vraag is: De presentatie door donor APC's zeer gering, klopt het dat de vorming van antistoffen het meest wordt opgewekt door afbrokkelingen van donor-HLA?

mvg

Berichten: 339

Re: Afstotingsreacties

...zijn er twee manieren...
Is dat zo? Zijn dat de enige 2 manieren.

Er zijn 2 HLA-klassen. HLA-klasse 1 komt op alle cellen tot expressie. Dus elke donorcel met een HLA-klasse 1 mismatch zal zich zo al verraden. Wiki MHC

Volgens mij is de algemene mening dat donor-immuuncellen die meegetransplanteerd worden geen rol van betekenis spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Afstotingsreacties

Dat zijn inderdaad de 2 verschillende wegen om een antigeen aan een T-cel aan te bieden;

1) Intact allogeen MHC wordt door allogeen APC gepresenteerd aan eigen T-cel

2) Allogeen MHC wordt herkend door eigen APC, verwerkt dit tot peptiden die via eigen MHC aan eigen

T-cel worden gepresenteerd.

In het eerste geval is de aangeboden peptide door de allogene cel zelf gemaakt, dus zal het door MHC1 worden aangeboden aan een CD8 cytotoxische cel. In het tweede geval is de aangeboden peptide gefagocyteerd door de APC, dus zal het door MHC2 worden aangeboden aan een CD4-helpercel. Omdat CD4-helpercellen in staat zijn B-cellen te rekruteren, zullen er denk ik meer antilichamen worden gevormd in het tweede geval.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Afstotingsreacties

anusthesist schreef:Dat zijn inderdaad de 2 verschillende wegen om een antigeen aan een T-cel aan te bieden;

1) Intact allogeen MHC wordt door allogeen APC gepresenteerd aan eigen T-cel

2) Allogeen MHC wordt herkend door eigen APC, verwerkt dit tot peptiden die via eigen MHC aan eigen

T-cel worden gepresenteerd.

In het eerste geval is de aangeboden peptide door de allogene cel zelf gemaakt, dus zal het door MHC1 worden aangeboden aan een CD8 cytotoxische cel. In het tweede geval is de aangeboden peptide gefagocyteerd door de APC, dus zal het door MHC2 worden aangeboden aan een CD4-helpercel. Omdat CD4-helpercellen in staat zijn B-cellen te rekruteren, zullen er denk ik meer antilichamen worden gevormd in het tweede geval.
Er zitten volgens mij 2 misvattingen in 1)

* In mechanisme 1 wordt het niet alleen door APC gepresenteerd maar door alle cellen. Onder APC vallen volgens wiki: "... een drietal zeer effectieve antigeen-presenterende cellen: de B-cel, de macrofaag, de dendritische cel". Echter alle cellen hebben MHC1. Volgens engelse wiki: "Acute rejection occurs to some degree in all transplants (except those between identical twins). It is caused by mismatched HLA antigens, which are present on all cells of the body". http://en.wikipedia.org/wiki/Transplant_rejection.

* Bovendien kunnen MHC-moleculen geen intacte eiwitten presenteren, maar alleen oligopeptides. iets van 8-12 aminozuren. Maar de intacte, donor-MHC-klasse 1 moleculen (op alle donorcellen aanwezig) kunnen wel als vreemd worden herkend. Nog een citaat:
Direct allorecognition

In the direct pathway, there are two different ways that T-cells recognize intact allo-MHC molecules on the surface of donor cells. ...[mechanisme 1, mechanisme 2]... the fact remains that intact donor HLA antigens can be recognized by host T-cells.
http://www.musc.edu/BCMB/onlinepubs/molecu...apers/Blake.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Afstotingsreacties

Gesp schreef:Er zitten volgens mij 2 misvattingen in 1)

* In mechanisme 1 wordt het niet alleen door APC gepresenteerd maar door alle cellen. Onder APC vallen volgens wiki: "... een drietal zeer effectieve antigeen-presenterende cellen: de B-cel, de macrofaag, de dendritische cel". Echter alle cellen hebben MHC1. Volgens engelse wiki: "Acute rejection occurs to some degree in all transplants (except those between identical twins). It is caused by mismatched HLA antigens, which are present on all cells of the body". http://en.wikipedia.org/wiki/Transplant_rejection.

* Bovendien kunnen MHC-moleculen geen intacte eiwitten presenteren, maar alleen oligopeptides. iets van 8-12 aminozuren. Maar de intacte, donor-MHC-klasse 1 moleculen (op alle donorcellen aanwezig) kunnen wel als vreemd worden herkend. Nog een citaat:

http://www.musc.edu/BCMB/onlinepubs/molecu...apers/Blake.pdf
Ook volgens Wikipedia:
Most cells in the body can present antigen to CD8+ T cells via MHC class I molecules and thus act as "APCs" however the term is often limited to those specialized cells that can prime T cells.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Antigen-presenting_cell

Ik had een deel van mijn informatie uit het boek Cellular and molecular immunology, Abbas, waarin ze in het eerste geval duidelijk over APC's spreken. Waarschijnlijk bedoelen ze dan de minder strikte definitie van een APC. Het is trouwens niet zo dat op elke cel MHC1 zit, maar op de cellen die een kern hebben. Op erythrocyten bijvoorbeeld zit dus geen MHC1. Die tweede aanvulling is correct, ware het dat er nog wel een extra lichaamsvreemde peptide gebonden moet zijn aan het vreemde MHC.

Soit, deze discussie gaat nu meer over de definitie van een APC dan over de vraag van TS. Ik denk dat -ongeacht de onduidelijkheid over de definitie van een APC- de conclusie blijft staan dat in het tweede geval meer B-cellen worden gerekruteerd die antilichamen produceren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer