Springen naar inhoud

De vachtkleur van de reuzenpanda en de gedomesticeerde rund

• Log in om te kunnen reageren

eyeseetheworld

eyeseetheworld

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2009 - 14:13

Wanneer we kijken naar de vachtkleur van de reuzenpanda zien we dat deze zwart wit gekleurd is met vlekken op vrijwel altijd dezelfde plaats. Het is evolutionair gezien makkelijk te verklaren waarom de panda géén onopvallende bruine kleur heeft zoals veel andere beren. De panda heeft namelijk geen natuurlijke vijanden en hoeft zijn prooi nooit te besluipen.

Wanneer we kijken naar de gedomesticeerde rund. Dan zien we dat veel runderen ook géén onopvallende bruine kleur hebben. Maar dat deze dieren ook een zwart wit gevlekte vacht hebben. Ook de gedomesticeerde rund heeft geen natuurlijke vijanden en hoeft zijn prooi nooit te besluipen.

Maar waarom dan wel "zwart wit" gevlekt? Heeft het gen voor de zwart wit gevlekte vacht zich op soortgelijke wijze onder de soort verspreid? Heeft het dezelfde reden? Of zie ik verbanden berust op toeval?

Veranderd door eyeseetheworld, 17 januari 2009 - 14:13

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 18:46

Dat er zoveel koeien zwart-wit zijn, komt vooral doordat het 'fries stamboekvee' zo'n goede naam heeft als melkproducent. Het is een door mensen ontwikkeld ras. Maar er zijn een heleboel andere kleuren voor koeien (roodbont > Maas-rijn-ijsel, Charolais, Blonde-d'Aquitanie, etc). De meeste lijken me een variant van rood-bruin.

Daarnaast kun je je afvragen of runderen vroeger geen natuurlijke vijanden hadden. In onze streken wolven, in Afrika bv leeuwen.

Aquarius

Aquarius

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2009 - 12:54

Daarnaast kun je je afvragen of runderen vroeger geen natuurlijke vijanden hadden. In onze streken wolven, in Afrika bv leeuwen.
[/quote]

Ook ik lust graag een biefstukje :-)
Heb gelukkig geen natuurlijke vijanden en hoef mijn prooi niet te besluipen, die ligt al kant en klaar verpakt bij de C1000.
Ben dan ook zwart-wit gevlekt!

Veranderd door Aquarius, 20 februari 2009 - 12:57

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures