[scheikunde]osmotische druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[scheikunde]osmotische druk

Hallo,

Ik heb problemen met het oplossen van volgende oefening die ik hierbij heb toegevoegd, in bijlage.

Mijn werkwijze:
120g/l Al2(SO4) ==> 0,351mol/l

Het aantal moleculen wordt na dissociatie 5 keer zo groot ==> 1,754 mol/l moleculen. (verschillende soorten moleculen, maar dat maakt denkik niet uit?)

90g/l Cu(NO3)2 ==> 0,48 mol/l

Dit wordt na dissociatie 1,44 mol/l moleculen.

∆M = 1,754 - 1,44 (verschil in molaire concentraties)

P = ∆M*R*T = 7,67 atm (op A aangezien de concentratie in A lager is dan in B)
Er is geen uitkomst gegeven dus ik weet hélemaal niet of dit juist, en ik bekom ook iets anders als een van mijn collega's. Daarom dat ik het hier post.

Kan iemand mij helpen?

Bedankt,

PJ
Bijlagen
Opgave.jpg
Opgave.jpg (47.96 KiB) 161 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde]osmotische druk

Je drukverschil is correct uitgerekend (ik heb alleen je concentratie-omrekening van g/L naar mol/L niet gecheckt). Maar over je uitleg bij vraag B zou ik nog eens nadenken. Je legt niks uit namelijk.....(of misschien beter gezegd, je gaat erg kort door de bocht).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: [scheikunde]osmotische druk

Ok, bedankt!

Voor vraag B zou ik dan het misschien beter het volgende schrijven:

In compartiment A is de concentratie het laagst. Onder invloed van osmose zal er dus, indien dit niet wordt tegen gegaan, een stroom van de kleine moleculen (die door de semi-permeabele wand kunnen) van het oplosmiddel ontstaan. Deze moleculenstroom zal, door de lage concentratie in A, van B naar A gaan om de concentraties in A en B gelijk te maken. Indien we niet willen dat dit gebeurt zullen we dus een druk op compartiment A moeten uitoefenen zodat de besproken moleculestroom wordt gestopt.

Dan vroeg ik me nog af wat het antwoord was op vraag C.

Is dit fenomeen omgekeerde osmose?

Ik weet het niet. Ik dacht dat ze bij omgekeerde osmose een druk uitoefenen die nog veel groter is als de druk die ik heb berekend, om dan zo een van beide stoffen te zuiveren. Misschien zoekt ze gewoon "osmose" maar dat zou wel heel simpel zijn ...

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Pieter-Jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde]osmotische druk

In compartiment A is de concentratie het laagst.
Het is een beetje vreemd om in A de concentratie het laagst te noemen. Als we het over concentraties hebben verstaan we daaronder eigenlijk nooit de concentratie oplosmiddel. De concentratie (opgeloste deeltjes) is in A het hoogst.
Is dit fenomeen omgekeerde osmose?

Ik weet het niet. Ik dacht dat ze bij omgekeerde osmose een druk uitoefenen die nog veel groter is als de druk die ik heb berekend, om dan zo een van beide stoffen te zuiveren. Misschien zoekt ze gewoon "osmose" maar dat zou wel heel simpel zijn ...
Toch is het zo simpel. Osmose is het proces waarbij er een waterstroom op gang komt richting de hoogste concentratie.

En dat is hier wat er gebeurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: [scheikunde]osmotische druk

Het is een beetje vreemd om in A de concentratie het laagst te noemen. Als we het over concentraties hebben verstaan we daaronder eigenlijk nooit de concentratie oplosmiddel. De concentratie (opgeloste deeltjes) is in A het hoogst.


Ik begrijp wat je bedoelt. Een zeer terechte en interessante opmerking! Bedankt!

Reageer