Lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

Lichtsnelheid

Ik heb 2 vragen over de lichtsnelheid:

Licht gaat met de snelheid van het licht :D Maar als je met de snelheid van het licht gaat, staat de tijd toch stil? Dat wil eigenlijk zeggen dat de foton niet meer vooruit kan komen. Voor ons is het wel gewoon, maar voor het foton niet. Hij/het staat stil, maar toch komt ie vooruit :D

Dan komen we automatisch bij mijn tweede vraag: Volgens mij wordt er gezegd dat als je zeg maar de snelheid van het licht nadert, dat de tijd bij jou langzamer gaat dan bij iemand die gewoon op de aarde staat en dat de tijd voor degene die in de ruimte zit, even snel lijkt te gaan. Mij lijkt dat niet, want waarom gaat de tijd voor ons net zo snel als hoe het gaat? Het is misschien niet dat de tijd alleen maar zo snel kan gaan als het gaat. En trouwens, als je iemand zou hebben, die in een ruimteschip de snelheid van het licht nadert, en hij zou echt voor zijn gevoel dingen even snel doen als normaal, dan lijkt het in principe dat hij meer doet, dan wanneer de tijd normaal zou gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Lichtsnelheid

... als je met de snelheid van het licht gaat, staat de tijd toch stil?
Misschien zou jedat beleven als je met het foton meereist maar dat kan niet. Jouw snelheid is altijd << c.

Berichten: 624

Re: Lichtsnelheid

Richardww schreef:Ik heb 2 vragen over de lichtsnelheid:

Licht gaat met de snelheid van het licht :D Maar als je met de snelheid van het licht gaat, staat de tijd toch stil? Dat wil eigenlijk zeggen dat de foton niet meer vooruit kan komen. Voor ons is het wel gewoon, maar voor het foton niet. Hij/het staat stil, maar toch komt ie vooruit :P

Dan komen we automatisch bij mijn tweede vraag: Volgens mij wordt er gezegd dat als je zeg maar de snelheid van het licht nadert, dat de tijd bij jou langzamer gaat dan bij iemand die gewoon op de aarde staat en dat de tijd voor degene die in de ruimte zit, even snel lijkt te gaan. Mij lijkt dat niet, want waarom gaat de tijd voor ons net zo snel als hoe het gaat? Het is misschien niet dat de tijd alleen maar zo snel kan gaan als het gaat. En trouwens, als je iemand zou hebben, die in een ruimteschip de snelheid van het licht nadert, en hij zou echt voor zijn gevoel dingen even snel doen als normaal, dan lijkt het in principe dat hij meer doet, dan wanneer de tijd normaal zou gaan.
Dit kun je begrijpen als je de analogie trekt in 2 dimensies.

Teken op een ruitjespapier es een "vector", dus een streep van 1 punt naar een ander punt. Leg nu es verschillende assenstelsels aan. Het begin- en eindpunt zal dan veranderen van je vector. Reken nu in al die assenstelsels es de lengte van die vector uit met Pythagoras. Het antwoord is in elk assenstelsel hetzelfde.

Dit geldt ook in de ruimte-tijd. Daar heb je ook een notie van een lengte van vectoren, alleen zijn dit 4-dimensionale vectoren. Een ander assenstelsel nemen kun je dan zien als een Lorentztransformatie van 1 waarnemer naar de ander. Het blijkt, dat als je in 4 dimensies een 4-snelheid definieert ( die meet "hoe snel je door de tijd gaat, en hoe snel door de ruimte ) dat alles in die ruimte-tijd met dezelfde snelheid gaat door de ruimte-tijd. Dus voor een object zal ELKE waarnemer meten dat de lengte van de 4-snelheidsvector gelijk is.

Dan is het maar net hoe dat object die snelheid uitsmeert over de tijd, en de ruimte ( net zoals je die vector op papier verschillende componenten kunt meegeven door een ander assenstelsel te kiezen ). Een neutrino gaat heel snel door de ruimte, dus blijft er weinig snelheid over voor zijn tijdscomponent. Gevolg: wij meten dat de tijd van een neutrino heel langzaam gaat.

Met dit soort uitspraken, zoals "de tijd loopt trager", moet je je altijd afvragen "ten opzichte van wie"? Dat neutrino zal niet meten dat zijn eigen klokje langzamer loopt, want een neutrino staat stil tov zichzelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Lichtsnelheid

Maar als een foton een mens was. Als het kon zien enzo, dan kon hij maar één beeld zien in heel zijn leven, omdat voor hem de tijd stilstaat. Hij kan dan eigenlijk niet bewegen...

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Lichtsnelheid

Ik denk niet dat je als foton maar 1 ding zal zien. De omgeving staat misschien stil, maar zelf beweeg je wel.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de snelheidsbeleving ervaard.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Re: Lichtsnelheid

gouwepeer schreef:Ik denk niet dat je als foton maar 1 ding zal zien. De omgeving staat misschien stil, maar zelf beweeg je wel.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de snelheidsbeleving ervaard.
Hoe snel je ook denkt te vliegen, eigenlijk blijf je stilstaan en de omgeving beweegt. Jouw eigen tijd blijft steeds aan hetzelfde ritme tikken. Als je de snelheid van het ligt nadert, m.a.w. de omgeving ten opzichte van jou voorbijvliegt met de snelheid van het licht, wordt deze in de richting van de beweging korter. Als je de snelheid van het licht bereikt, indien dit mogelijk zou zijn, is er dus geen ruimte meer voor u om u in voort te bewegen. Uw eigen tijd kan dus ook de kans niet meer om verder te tikken: ruimte en tijd houden op te bestaan.

Nota: uw omgeving is opgebouwd uit allemaal gelijktijdige gebeurtenissen. Wanneer de omgeving zich ten opzichte van u verplaatst, bestaat uw omgeving in de richting van verplaatsing uit gebeurtenissen die steeds verder in de toekomst liggen, achter u uit gebeurtenissen die verder in het verleden liggen. Dit veroorzaakt het korter worden van uw omgeving (het is dus niet uw omgeving bij stilstand die zomaar platgedrukt wordt...)

Berichten: 73

Re: Lichtsnelheid

Hoe snel je ook denkt te vliegen, eigenlijk blijf je stilstaan en de omgeving beweegt. Jouw eigen tijd blijft steeds aan hetzelfde ritme tikken. Als je de snelheid van het ligt nadert, m.a.w. de omgeving ten opzichte van jou voorbijvliegt met de snelheid van het licht, wordt deze in de richting van de beweging korter. Als je de snelheid van het licht bereikt, indien dit mogelijk zou zijn, is er dus geen ruimte meer voor u om u in voort te bewegen. Uw eigen tijd kan dus ook de kans niet meer om verder te tikken: ruimte en tijd houden op te


Dus als ik het goed begrijp: doordat voor jou (en eventueel het ruimtevaartuig waarin je de snelheid bereikt) de tijd en ruimte ophouden te bestaan zou beteken dat zo'n schip dus eventueel wel gebouwd zou kunnen worden maar als het de snelheid van het licht bereikt niet meer uitgezet kunnen worden? Want ook voor de eventuele onboardcomputer staat de tijd dan stil en dus het gehele apparaat. Zou de mogelijkheid om het vaartuig af te remmen wel bestaan zou je eigenlijk een soort van 'teleportatie' hebben gehad. Dit omdat voor jou de tijd stil staat bij lichtsnelheid maar voor de waarnemers niet. En als dan het vaartuig na 10 sec. uitgezet zou worden zou jij in o sec ruwweg 3 miljoen kilometer verderop zijn. Voor jou dus 0 sec en voor de waarnemer heb je dan 10 sec gereisd met de snelheid van het licht. Zodoende zouden zij dan 10 sec ouder zijn geworden dan jij? Beetje rare vragen maar ken de formules niet 'meer'. :D

Re: Lichtsnelheid

Dus als ik het goed begrijp: doordat voor jou (en eventueel het ruimtevaartuig waarin je de snelheid bereikt) de tijd en ruimte ophouden te bestaan
Laten we gemakkelijkheidshalve een situatie voor ogen houden waarbij je BIJNA aan de snelheid van het licht vliegt.
zou beteken dat zo'n schip dus eventueel wel gebouwd zou kunnen worden
In theorie, maar (voorlopig?) niet in de praktijk...
maar als het de snelheid van het licht bereikt niet meer uitgezet kunnen worden?
Wat bedoel je met 'uitgezet' worden? Het ruimteschip blijft voor de mij (de ruimtereiziger aan boord), in mijn wereld van gelijktijdige gebeurtenissen steeds dezelfde lengte behouden. In uw wereld van gelijktijdige gebeurtenissen zal mijn ruimteschip korter zijn, bijna nul als deze voor jou de snelheid van het licht nadert.
Want ook voor de eventuele onboardcomputer staat de tijd dan stil en dus het gehele apparaat.
'staat stil' voor wie? De klok aan boord blijft voor MIJ aan boord steeds aan het zelfde ritme tikken, hoe vlug ik ook ten opzichte van jou beweeg. (ik zal eerder eggen: als de omgeving van sterren en planeten ten opzichte van mijn ruimteschip aan bijna de lichtsnelheidsnelheid voorbijvliegen). De klok aan boord zal echter trager tikken in jouw wereld van gelijktijdige gebeurtenissen.

Mijn klok tikt steeds aan dezelfde snelheid, maar vermits de lengte van het het heelal nul wordt, ben ik in 1 seconde aan de andere uiteinde van het heelal... Als ik zeg dat de tijd ophoudt te bestaan, is dit niet omdat mijn tijd voor mij trager en trager tikt, maar omdat ik de kans niet meer krijg om nog 1 seconde te tikken, vermits de af te leggen afstand nul wordt!!
Zou de mogelijkheid om het vaartuig af te remmen wel bestaan zou je eigenlijk een soort van 'teleportatie' hebben gehad. Dit omdat voor jou de tijd stil staat bij lichtsnelheid, maar voor de waarnemers niet. En als dan het vaartuig na 10 sec. uitgezet zou worden zou jij in o sec ruwweg 3 miljoen kilometer verderop zijn.
.

Veronderstel dat ik in het midden van mijn ruimtetuig zit. Op het moment dat ik jou voorbijvlieg en we beiden ook in oog staan voor een fractie van een seconde, ga ik op mijn superrem staan. Wat gebeurt en dan voor wie?

JIJ stelt vast in jouw wereld van gelijtijdige gebeurtenissen: ik blij voor jou staan, en mijn ruimteschip verlengt voor en achteraan tot de 'normale' (eigen)lengte bij stilstand.

IK stel vast dat mijn ruimteschip nog steeds de normale lengte behoudt, maar de aarde die voor mij platgedrukt was in de richteing van beweging, zal weer zijn normale eigenlengte verkrijgen, terwijl jij ook voor mij netjes voor mijn neus blijft staan.

Het wordt interessant als we veronderstellen dat je NIET precies voor mij staat als ik plots afrem. In dat geval zal ik vaststellen dat onze onderlinge afstand groter wordt en dat jouw klok weer normaal even snel als mijn klok gaat tikken.

Het is inderdaad zo dat onze verschillende werelden van gelijktijdige gebeurtenissen, die tijdens de onderlinge snelheid niet dezelfde waren, dan weer wel dezelfde worden. Of je dit 'teleportatie' wilt noemen...?
Voor jou dus 0 sec en voor de waarnemer heb je dan 10 sec gereisd met de snelheid van het licht.
Eigenlijk heb ik hier niet echt gereisd met de snelheid van het licht. De beweging die ik VOOR JOU maak door inkrimping of weer uitzetten via relatieve snelheden is een gevolg van de 'relativiteit van de gelijktijdigheid'...
Zodoende zouden zij dan 10 sec ouder zijn geworden dan jij?
Inderdaad, maar nogmaals, dit is door de 'relativiteit van de gelijktijdigheid'. Niet omdat de ander werkelijk in ZIJN wereld van gelijktijdige gebeurtenissen plots sneller ouder begint te worden
Beetje rare vragen maar ken de formules niet 'meer'. :D
Tja, beter eerst even de essentie van de 'reativiteit van de gelijktijdigheid' instuderen... Een Minowski diagram helpt ook...

Reageer