Conservatieve krachten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

Conservatieve krachten

De arbeid verricht door conservatieve krachten is enkel afhankelijk van begin -en eindpunt. Als die twee niet samenvallen, m.a.w. dus geen gesloten pad, waarom blijft de arbeid dan constant. Als je van een punt A naar een punt B gaat en er dus een verplaatsing van het aangrijpingspunt, dan is er toch een toename in arbeid... Hoe je van A naar B gaat speelt geen rol, de toename in arbeid is even groot.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Conservatieve krachten

De arbeid verricht door conservatieve krachten is enkel afhankelijk van begin -en eindpunt. Als die twee niet samenvallen, m.a.w. dus geen gesloten pad, waarom blijft de arbeid dan constant.
Hier zie je iets over het hoofd, of je drukt jezelf bijzonder ongelukkig uit.

Hieronder een massa, met daaromheen stippellijnen die gelijke afstanden (hoogte) weergeven t.o.v. de massa
FROSTRA3.png
FROSTRA3.png (12.33 KiB) 1174 keer bekeken

  • een puntmassa wordt verplaatst van A naar B. De zwaartekracht verricht geen arbeid.
  • een puntmassa wordt verplaatst van C naar D. De zwaartekracht verricht per saldo geen arbeid.
  • een puntmassa wordt verplaatst van E naar F. De zwaartekracht verricht negatieve arbeid (of, ik moet arbeid verrichten om de puntmassa tegen de zwaartekracht in naar punt F te brengen).
  • een puntmassa wordt verplaatst van G naar H. De zwaartekracht verricht een even grote negatieve arbeid als van E naar F.
Dus ik snap niet goed wat je bedoelt met " de arbeid blijft constant".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Conservatieve krachten

Een niet conservatieve kracht is de wrijving.

De absolute waarde van de arbeid die de wrijving verricht is gelijk aan de wrijvingswarmte.

Berichten: 20

Re: Conservatieve krachten

@ Jan: Als je de voorbeelden die jij beschrijft terug brengt naar hun initiële positie dan beschrijven ze een gesloten pad. Dus
\(\oint_{C} \stackrel{\rightarrow}{F}\cdot d\stackrel{\rightarrow}{l} = 0\)
.

Ik was een uitleg aan het zoeken voor
\( \oint_{C} \stackrel{\rightarrow}{F}\cdot d\stackrel{\rightarrow}{l} \neq 0\)
. Maar ik dacht dat kan gewoon toch niet... Ik was een beetje op het verkeerde been gezet met dat die punten moesten samenvallen. Ik dacht met het bekijken van een figuur dat als je een pad hebt dat van A naar B ging , een gesloten pad, dat het eindpunt terug A was. Ze bedoelen met twee punten die samenvallen dat A = B.

Dom dom dom van mij!!! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Conservatieve krachten

Met een gesloten pad wordt inderdaad bedoeld dat het beginpunt samenvalt met het eindpunt. Maar dat is niet eens altijd nodig om geen arbeid te verrichten zoals je in mijn schetsje ziet. In geval van de zwaartekracht is het voldoende als de eindhoogte gelijk is aan de beginhoogte.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Conservatieve krachten

Maar
\(\oint_{C} \stackrel{\rightarrow}{F}\cdot d\stackrel{\rightarrow}{l} = 0\)
moet altijd 0 zijn. :D

Reageer