[wiskunde] dubbele integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

[wiskunde] dubbele integraal

als je de dubbele integraal wilt bereken over de driehoek : (0,0) (1,0) en (1,1) heb je grenzen van : 0 <x <1 en x < y < 1

waarom integreer je over het gebied van 0 tot 1 (van x) en dan over x tot 1 bij y. ?

kan ik het zien als : de driehoek voor x ligt aan de x -as vast, daarom van 0 tot 1

de driekhoek ligt voor de y - as niet vast aan y - as en loopt daarom van x tot 1 (en dus niet van 0 tot x)

dus stel : driehoek (0,0) (0,1) en (1,1)

stel de buitenste integraal is y , dan integreer je van 0 tot 1, en dan x over y tot 1

stel dat de buitenste integraal over x is, dan integreer je : ook van 0 tot 1, en de y over 0 tot x?

kan ik dit zo aannemen? (of beter gezegd, kan iemand goed het verschil uitleggen tusen de tweede variabele 0 tot y of y tot 1 etc.)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] dubbele integraal

trokkitrooi schreef:als je de dubbele integraal wilt bereken over de driehoek : (0,0) (1,0) en (1,1) heb je grenzen van : 0 <x <1 en x < y < 1

waarom integreer je over het gebied van 0 tot 1 (van x) en dan over x tot 1 bij y. ?
Als x vast loopt van 0 tot 1, moet y voor elke x lopen van 0 tot x (maak een schets).
trokkitrooi schreef:kan ik het zien als : de driehoek voor x ligt aan de x -as vast, daarom van 0 tot 1

de driekhoek ligt voor de y - as niet vast aan y - as en loopt daarom van x tot 1 (en dus niet van 0 tot x)
Nee, want je kan ook y vaste grenzen geven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer