[wiskunde] lineaire algebra oefeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 771

[wiskunde] lineaire algebra oefeningen

Opgave: Zoek een basis in R³ waarin de matrix van de lineaire afbeelding bepaald door linksvermeningvuldiging met

A= \(\left( \begin{array}{ccc}-2 & 3 & -4 \\-2 & 3 & -3 \\1 & -1 & 2 \end{array}\right) \)

een bovenhoeksmatrix wordt

Ik weet hoe je moet diagonaliseren, maar de aard van de opgave doet me vermoeden dat deze matrix niet diagonaliseerbaar is.

Ik vroeg me tevens af wat met linksvermenigvuldiging bedoeld wordt

de matrix A links of de basis-matrix links

M*A of A*M

(dat is beide links, het hangt er alleen van af hoe je het ziet)

Ik weet echter wel dat die om te zetten valt in een bovendriehoeksmatrix door gebruik te maken van elementaire rij-operaties, maar dit lijkt me niet de bedoeling hier.

Moet ik hier gewoon een basis bepalen zoals ik doe bij diagonaliseren ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] lineaire algebra oefeningen

Ik denk dat het volgende bedoeld wordt:

Je hebt de matrix A gegeven, dat is de matrix van f t.o.v. de standaardbasis van [R]³, nu moet je een basis vinden zodat je na de basisovergang een bovendriehoeksmatrix krijgt.

Hoe dat effectief moet weet ik zelf nog niet aangezien ik nog druk bezig ben met de theorie te herhalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] lineaire algebra oefeningen

Kan iemand hier misschien even mee helpen, ik zie het ook niet echt.


Berichten: 771

Re: [wiskunde] lineaire algebra oefeningen

Ok , mooi ^^

Ik had verder enkele vragen over isometrieën (waar ik plotseling niks meer van snap)

oef 15.9

Stel in E³ de vergelijking op van de orthogonale transformatie die de samenstelling is van de spiegeling ten opzichte van het vlak met vergelijking x+y+z = 0 gevolg door de rotatie over de hoek pi/6 om de rechte door de oorsprong en loodrecht op dit vlak

de rechte loodrecht op dit vlak heeft volgens mij als richtingsvectoren: (1,1,1) (ben er totaal niet zeker van, maar goed...)

En verder raak ik al niet :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] lineaire algebra oefeningen

Sorry, zo ver zit ik nog niet :D

Reageer