[wiskunde] limieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] limieten

Het is alweer een tijd geleden dat ik met limieten heb gewerkt. Ze vragen of ik de limiet kan berekenen van

- an = (1 + 2/n)^n

Ik kom bij deze niet verder dan lim n>oneindig (1+(2/n))^n = L

ln L = lim n x ln (lim 1+(2/n))

= lim n x ln (1+0)

= lim n x ln (1) ............ ?

en an = ln(2n^2 + 1) - ln(n^2+1)....

alvast bedankt voor jullie hulp :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten

Ken je geen standaardlimiet die hier sterk op lijkt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [wiskunde] limieten

Toevallig had ik dat net gevonden, de standaardlimiet is (1 + x/n)^n = e^x, hierbij is dus de eerste opgelost alleen als ze vragen dat ik dit moet bewijzen, hoe moet het dan?

Bij de tweede kom ik er nog steeds niet precies uit, moet ik daar ook de standaarlimiet gebruiken of?

Bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] limieten

Toevallig had ik dat net gevonden, de standaardlimiet is (1 + x/n)^n = e^x, hierbij is dus de eerste opgelost alleen als ze vragen dat ik dit moet bewijzen, hoe moet het dan?
Bedoel je bewijzen dat
\(\lim_{n \to +\infty} \left(1 + \frac{x}{n}\right)^n = e^x\)
Bij de tweede kom ik er nog steeds niet precies uit, moet ik daar ook de standaarlimiet gebruiken of?
Je hebt het verschil van twee logaritmen, dus dat is de logaritme van het quotiënt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] limieten

Toevallig had ik dat net gevonden, de standaardlimiet is (1 + x/n)^n = e^x, hierbij is dus de eerste opgelost alleen als ze vragen dat ik dit moet bewijzen, hoe moet het dan?
Schrijf het als een e-macht, herken een afgeleide in nul en maak gebruik van de continuiteit van limieten.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] limieten

Schrijf het als een e-macht, herken een afgeleide in nul en maak gebruik van de continuiteit van limieten.
Mogelijk begrijp ik niet precies waarop je doelt, maar kan het niet veel korter en eenvoudiger?
\(\lim_{n \to +\infty} \left(1 + \frac{x}{n}\right)^n = \lim_{n \to +\infty} \left(\left(1 + \frac{1}{\frac{n}{x}}\right)^{\frac{n}{x}}\right)^{\frac{x}{n} \cdot n} = \lim_{n \to +\infty} \left(\left(1 + \frac{1}{\frac{n}{x}}\right)^{\frac{n}{x}}\right)^x = e^x\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] limieten

Klintersaas schreef:Mogelijk begrijp ik niet precies waarop je doelt, maar kan het niet veel korter en eenvoudiger?
\(\lim_{n \to +\infty} \left(1 + \frac{x}{n}\right)^n = \lim_{n \to +\infty} \left(\left(1 + \frac{1}{\frac{n}{x}}\right)^{\frac{n}{x}}\right)^{\frac{x}{n} \cdot n} = \lim_{n \to +\infty} \left(\left(1 + \frac{1}{\frac{n}{x}}\right)^{\frac{n}{x}}\right)^x = e^x\)
Dit is geen bewijs, je maakt gebruik van een formule voor e^x. Volgens mij wil TS een bewijs voor de standaardlimiet.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] limieten

Een bewijs voor
\(\lim_{n \to +\infty} \left(1 + \frac{1}{n}\right)^n = e\)
bedoel je? Dat was volgens mij niet wat er bedoeld werd, maar goed. Dan zou ik het eerst aantonen voor alle
\(n\ \in\ \nn_0\)
en vervolgens uitbreiden naar de reële getallen.

Verder is e gewoonweg gedefinieerd als zijnde
\(\lim_{n \to +\infty} \left(1 + \frac{1}{n}\right)^n\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] limieten

Een bewijs voor
\(\lim_{n \to +\infty} \left(1 + \frac{1}{n}\right)^n = e\)
bedoel je? Dat was volgens mij niet wat er bedoeld werd, maar goed
Klopt, ik zie nu pas dat ik niet goed gelezen heb :D
Verder is e gewoonweg gedefinieerd als zijnde
\(\lim_{n \to +\infty} \left(1 + \frac{1}{n}\right)^n\)
.
Zie hier.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer