Subdurale bloeding en cva

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

Subdurale bloeding en cva

Ik ben iets aan het leren over intracraniële hematomen. Nu moeten we de strekkramp ipsilateraal verklaren.

Ik weet dat strekkrampen een klinisch symptom is van subdurale bloedingen. Maar hoe moet ik dat juist gaan verklaren dat de verlamming aan de zelfde kant ontstaat terwijl bij cva de verlamming aan de andere kant ontstaat?

groeten
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Subdurale bloeding en cva

chloëke schreef:Ik ben iets aan het leren over intracraniële hematomen. Nu moeten we de strekkramp ipsilateraal verklaren.

Ik weet dat strekkrampen een klinisch symptom is van subdurale bloedingen. Maar hoe moet ik dat juist gaan verklaren dat de verlamming aan de zelfde kant ontstaat terwijl bij cva de verlamming aan de andere kant ontstaat?
Om de terminologie even op elkaar af te stemmen;

1) Wat bedoel je met strekkramp? Meningisme? Pathologische strekreflex m.b.t. EMV (Glasgow Comascale)?

Een gewone spierkramp?

2) Een subdurale bloeding is strikt genomen ook een CVA

Een verlamming ontstaat ipsilateraal als de laesie zich onder het niveau van de decussatio bevindt in het medulla oblongata. Als de laesie hierboven zit is er een contralaterale verlamming. De piramidebaan (lange motorische baansysteem van het centraal motorische neuron) kruist dus in de hersenstam.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 31

Re: Subdurale bloeding en cva

anusthesist schreef:Om de terminologie even op elkaar af te stemmen;

1) Wat bedoel je met strekkramp? Meningisme? Pathologische strekreflex m.b.t. EMV (Glasgow Comascale)?

Een gewone spierkramp?

2) Een subdurale bloeding is strikt genomen ook een CVA

Een verlamming ontstaat ipsilateraal als de laesie zich onder het niveau van de decussatio bevindt in het medulla oblongata. Als de laesie hierboven zit is er een contralaterale verlamming. De piramidebaan (lange motorische baansysteem van het centraal motorische neuron) kruist dus in de hersenstam.
Ja wij hebben het opgeschreven zo:

-Anisocorie

-strekkrampen:endorotatie

dit zijn klinische symptomen van de subdurale bloeding.

Maar door de uitpuiling van de hematoom gaat dit duwen tegen de hersenstam. wat heeft dit dan tot gevolg?

en als de bloeding links is, is de strekkramp ook links dan.

Hoekomt dan dat bij CVA aan de andere kant is? groetjes
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Subdurale bloeding en cva

chloëke schreef:Ja wij hebben het opgeschreven zo:

-Anisocorie

-strekkrampen:endorotatie
Dat is al een stuk duidelijker. In dat geval betekent strekkramp inderdaad een pathologische strekreflex.
dit zijn klinische symptomen van de subdurale bloeding.
Met zulke bondige omschrijvingen zou ik oppassen. Bovenstaande 2 zijn weinig specifiek voor een subdurale bloeding en komen bij een scala aandoeningen van het zenuwstelsel voor. Anisocorie kan bijvoorbeeld ook voorkomen bij een Horner syndroom. Anisocorie in het geval van een subdurale bloeding komt dat door inklemming (transtentorieel); door massawerking van het hematoom worden de mediale temporaalkwabben door de opening van het tentorium geduwd, waar ook de nn. oculomotorii lopen, die de pupillomotoriek verzorgen. Bij een hematoom links zal dus de linker 3de hersenzenuw (n. oculomotorius) zijn aangedaan en leiden tot parasympatische dysfunctie wat klinisch te objectiveren valt als dilatatie aan die kant (anisocorie). Dit is dus ipsilaterale uitval.
chloëke schreef:Maar door de uitpuiling van de hematoom gaat dit duwen tegen de hersenstam. wat heeft dit dan tot gevolg?

en als de bloeding links is, is de strekkramp ook links dan.
De mediaan temporaalkwabben duwen bij hun verplaatsing tegen de hersenstam aan. Dit leidt tot hersenstamverschijnselen (anisocorie, afwezige corneareflex, afwezige vestibulo-oculaire reflexen, ademhalingsproblemen etc.). Met andere woorden, afhankelijk van de ernst en waar precies de hersenstam wordt verdrukt, zijn er verschillende hersenzenuwen aangedaan. Een pathologische strekreflex ontstaat door schade aan het centrale motorische neuron (die de reflex normaliter inhibeert). Wiki zegt met dat met name schade van de nucleus ruber(of cerebellum) leidt tot decerebrate posturing. Dit waarschijnlijk omdat de nucleus ruber het cerebellum aanstuurt die weer de beweging of reflex inhibeert. Bij schade aan de nucleus ruber zal er geen informatie meer naar het ipsilaterele cerebellum gaan waardoor deze op zijn beurt geen inhiberende signalen stuurt naar het ipsilaterale lichaamsdeel (via de contralaterale cortex). Het kan natuurlijk ook zo zijn dat door de herniatie van de temporaalkwabben en hersenstam het cerebellum zélf in verdrukking komt. Als dit weer heel ernstig is kun je zelfs herniatie krijgen van de cerebellumtonsillen door het foramen magnum.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 31

Re: Subdurale bloeding en cva

anusthesist schreef:Dat is al een stuk duidelijker. In dat geval betekent strekkramp inderdaad een pathologische strekreflex.

Met zulke bondige omschrijvingen zou ik oppassen. Bovenstaande 2 zijn weinig specifiek voor een subdurale bloeding en komen bij een scala aandoeningen van het zenuwstelsel voor. Anisocorie kan bijvoorbeeld ook voorkomen bij een Horner syndroom. Anisocorie in het geval van een subdurale bloeding komt dat door inklemming (transtentorieel); door massawerking van het hematoom worden de mediale temporaalkwabben door de opening van het tentorium geduwd, waar ook de nn. oculomotorii lopen, die de pupillomotoriek verzorgen. Bij een hematoom links zal dus de linker 3de hersenzenuw (n. oculomotorius) zijn aangedaan en leiden tot parasympatische dysfunctie wat klinisch te objectiveren valt als dilatatie aan die kant (anisocorie). Dit is dus ipsilaterale uitval.

De mediaan temporaalkwabben duwen bij hun verplaatsing tegen de hersenstam aan. Dit leidt tot hersenstamverschijnselen (anisocorie, afwezige corneareflex, afwezige vestibulo-oculaire reflexen, ademhalingsproblemen etc.). Met andere woorden, afhankelijk van de ernst en waar precies de hersenstam wordt verdrukt, zijn er verschillende hersenzenuwen aangedaan. Een pathologische strekreflex ontstaat door schade aan het centrale motorische neuron (die de reflex normaliter inhibeert). Dit is ipsilateraal bij een laesie in de hersenstam ter hoogte van de medulla oblongata en lager, en is contralateraal bij een laesie boven de decussatio.

Lees ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Decerebrate
wij hebben bij anisocorie opgeschreven: door bloeding wijken de kwabben en duwen deze tegen tentorium. de hersenstam duwt de bloeding naar onder door bloeding. hierdoor stijgt de druk. er moet dus een ontsnappingsroute gezocht worden -> wegduwen van oculamotoris tegen tentorium.

Dat is ongeveer gelijk het jouwe dan? Maar het uwe is duidelijker omschreven.

Wat ik allemaal zeg heb ik niet zelf verzonnen hoor :D maar dat was zo'n les die een dokter is komen geven. Nogal onduidelijk dus.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Subdurale bloeding en cva

chloëke schreef:wij hebben bij anisocorie opgeschreven: door bloeding wijken de kwabben en duwen deze tegen tentorium. de hersenstam duwt de bloeding naar onder door bloeding. hierdoor stijgt de druk. er moet dus een ontsnappingsroute gezocht worden -> wegduwen van oculamotoris tegen tentorium.

Dat is ongeveer gelijk het jouwe dan? Maar het uwe is duidelijker omschreven.
De strekking van het verhaal is hetzelfde.
Wat ik allemaal zeg heb ik niet zelf verzonnen hoor :P maar dat was zo'n les die een dokter is komen geven. Nogal onduidelijk dus.
Knap van je als je het wél zelf verzonnen had! :D Ik heb het laatste gedeelte van mijn post wat uitgebreider omschreven omdat de laesie dus niet per se ter hoogte hoeft te zijn van het medulla oblongata. Dit kan ook hogerop omdat -zoals beschreven- de nucleus ruber en cerebellum ook nog inhiberende output hebben.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer