Asymptotische equivalentie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 220

Asymptotische equivalentie

Hallo,

Er werd mij geleerd dat een functie iet asymptotisch equivalent kan zijn met 0.

Maar, als ik de functie ln(coth(x)) wil vereenvoudigen x=>oneindig dan kom ik ln(1) uit en dit is 0.

Mag ik e^x+e^(-x) ~ e^x ,x=>oneindig

mag dit niet?

Berichten: 220

Re: Asymptotische equivalentie

Iemand die mij kan helpen? (dringend)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Asymptotische equivalentie

Als iets dringend is, zou je dat subtiel (of minder subtiel) in je openingsbericht kunnen zeggen, maar niet om na minder dan twee uur je topic te bumpen - zie de regels.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 220

Re: Asymptotische equivalentie

Mijn excuses, voor de mensen die iets weten: na middernacht vandaag hoef je niets meer to posten.

nogmaals sorry

groeten

Berichten: 8.614

Re: Asymptotische equivalentie

Disclaimer: Voor vandaag had ik nog nooit gehoord over asymptotische equivalentie, dus normaal gezien had ik deze topic laten passeren. Aangezien je echter blijkbaar dringend hulp nodig hebt, waag ik toch een poging, met het risico dat ik je van het kantje in de gracht help.
phenomen schreef:Er werd mij geleerd dat een functie iet asymptotisch equivalent kan zijn met 0.

Maar, als ik de functie ln(coth(x)) wil vereenvoudigen x=>oneindig dan kom ik ln(1) uit en dit is 0.
Dat een functie niet asymptotisch equivalent kan zijn met 0, lijkt me logisch gezien de definitie van asymptotische equivalentie:

<i>De functies f en g zijn asymptotisch equivalent:
\(f(x) \sim g(x)\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 220

Re: Asymptotische equivalentie

Je bent te goed voor deze wereld.

coth(x) = (e^x + e^-x )/ ( e^x - e^-x) toch? Aangezien x => oneindig gaat worden de termen e^-x verwaarloosbaar.

dan houd ik over: e^x / e^x dit is 1 dus log(1)=0 ?

groeten

Berichten: 220

Re: Asymptotische equivalentie

wacht eens:

als ik (e^x -e^x +2*e^x )/(e^x-e^x) neem dan kan ik het in de vorm krijgen log(1+x) en dit is asy equi met x,

x gaande naar nul. Ik heb het gevonden denk ik!

Waarom vind ik dit niet zonder jullie ermee lastig te vallen...

maar dat verandert het feit niet dat log(1)=0 maar daar zal ik me nu niet meer mee bezig houden...

bedankt! groeten

Berichten: 8.614

Re: Asymptotische equivalentie

Je bent te goed voor deze wereld.
Hou maar op, seffens ga ik nog blozen.
phenomen schreef:coth(x) = (e^x + e^-x )/ ( e^x - e^-x) toch? Aangezien x => oneindig gaat worden de termen e^-x verwaarloosbaar.

dan houd ik over: e^x / e^x dit is 1 dus log(1)=0 ?
Dat klopt, maar dat is geen probleem, toch?
\(\ln(\coth(x))\)
als ik (e^x -e^x +2*e^x )/(e^x-e^x) neem dan kan ik het in de vorm krijgen log(1+x) en dit is asy equi met x,

x gaande naar nul. Ik heb het gevonden denk ik!
Hier kan ik je even niet volgen, maar aangezien jij hoogstwaarschijnlijk toch meer van deze stof kent dan ik, hoeft dat niet zo'n groot probleem te vormen.
Waarom vind ik dit niet zonder jullie ermee lastig te vallen...
Lastigvallen zou ik het niet noemen. Dit is een forum, dus het zou nogal vreemd zijn mocht je hier geen vragen stellen. Zonder mensen met vragen zou dit forum niet bestaan.
bedankt! groeten
Jij bedankt. Je hebt me laten kennismaken met een interessant stukje wiskunde.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer