Vloeigrens staal als functie van temperatuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Vloeigrens staal als functie van temperatuur

Ik wil de astappen van een stoomtrommel doorrekenen.

De astappen zijn van smeedstaal P 285 NH EN10222/4 (materiaal 1.0477).

Ik heb een vloeigrens van 285N/mm2 kunnen vinden maar vraag me af of dit ook bij 200 graden Celcius geldt.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vloeigrens staal als functie van temperatuur

Ik kan (met snel zoeken in mijn boeken) niet direct iets vinden. Volgens Budinski neemt de elasticiteitsmodulus wel af met de temperatuur dus misschien ook de vloeigrens.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Vloeigrens staal als functie van temperatuur

Is er een omgekeerd evenredig verband te leggen tussen de toename van de kub. uitz.coeff. van staal en de vloeigrens?

En in onderhavig geval een temp.verhoging van ca. 180 graden C * 3*
\(\alpha\)
(=lin.uitz.coeff.)* etc

Het materiaalgewicht neemt per volume-eenheid !

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Vloeigrens staal als functie van temperatuur

Jos at MHIE schreef:Ik wil de astappen van een stoomtrommel doorrekenen.

De astappen zijn van smeedstaal P 285 NH EN10222/4 (materiaal 1.0477).

Ik heb een vloeigrens van 285N/mm2 kunnen vinden maar vraag me af of dit ook bij 200 graden Celcius geldt.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen??
Nee, de vloeigrens van 285 N/mm² geldt niet bij 200 graden. Vanaf een temperatuur van +/- 60 graden celcius neemt de 0,2 rekgrens af. Bij RVS soorten neemt deze nog sneller af.

Ter voorbeeld: St.35.8 (pijpstaal) heeft bij 50 graden een 0,2 rekgrens van 235 N/mm², bij 200 graden bedraagt deze 185 N/mm², en bij b.v. 450 graden is deze nog "maar" 105 N/mm² (note: bij een dikte van <16 mm). Ik heb geen gegevens voor je van P 285 helaas.

Berichten: 3

Re: Vloeigrens staal als functie van temperatuur

Helly1975 schreef:Nee, de vloeigrens van 285 N/mm² geldt niet bij 200 graden. Vanaf een temperatuur van +/- 60 graden celcius neemt de 0,2 rekgrens af. Bij RVS soorten neemt deze nog sneller af.

Ter voorbeeld: St.35.8 (pijpstaal) heeft bij 50 graden een 0,2 rekgrens van 235 N/mm², bij 200 graden bedraagt deze 185 N/mm², en bij b.v. 450 graden is deze nog "maar" 105 N/mm² (note: bij een dikte van <16 mm). Ik heb geen gegevens voor je van P 285 helaas.
Uiteindelijk heb ik het antwoord in de norm zelf gevonden.

Hierin wordt de vloeigrens aangegeven bij verschillende temperaturen.

Reageer