Springen naar inhoud

3 scharnierspant (econ.)


  • Log in om te kunnen reageren

#1

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 januari 2009 - 14:46

Op mijn site bij Windows-Live is een berekeningsprogramma te zien/te downloaden van een 3 scharnierspant (econ) met versterkte hoeken als onderstaande afbeelding:

Bijgevoegde miniaturen

  • 3econ_Spant.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2009 - 14:27

Welke methode gebruikt deze software om het spant te berekenen?
De profielen hebben immers een variabele dikte.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#3

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 januari 2009 - 16:34

Het programma is gebaseerd op QB4.5, zoals al mijn programmaatjes.

Het berekeningssysteem zou je eens kunnen zien door een berekening op te starten ,de vraagstelling met aan te geven berekeningselementen (met dus een eigen keus) en de uitslagen te bekijken en het dan aan je statische inzicht over te laten of je vraag werd beantwoord.

Voor studerenden en gebruikers lijkt het me een uitdaging om deze uitvoeriger rekenmethode van een driescharnierspant met versterkte hoeken eens uit te proberen en resultaten te bestuderen.

In aansluiting hierop maakte ik een uitvoerig boutenprogramma,om grote spanten in montage-elementen op de bouwplaats aan te voeren.

Maar die laat ik voorlopig in de ijskast om geen overvoedering te laten gebeuren!

#4

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2009 - 16:40

Ik had het over de methode; ik bedoel de analytische methoden. Hoe bepaal je de inklemmingsmomenten onderaan en de snedekrachten. De constructie is immers hyperstatisch en heeft zelfs een variŽrend traagheidsmoment.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 januari 2009 - 22:19

Mijn rekenmethodes zijn gebaseerd op de elasticiteitsleer met methodes behorende bij het berekenen van 3-scharnierspanten ( uit de statica),Cremona,Euler,het toepassen van poolfiguren,etc.Wij leerden,dat drie-scharnierspanten statisch zijn bepaald,omdat na het losnemen van het topscharnier er twee delen ontstaan,waarop in totaal acht reacties werken.

Ik weet niet hoe de modernere opleidingen tegen deze methodes aankijken;ik zou zeggen,bereken eens een situatie met je eigen moderne rekenprogramma's en legt dat eens naast de mijne .

Een vorige keer deed ik dezelfde vraag over een tralieligger om die twee berekeningssystemen eens tegen elkaar te zetten om uitslagen te vergelijken,maar de "discussie"eindigde in onbegrip en ik gaf maar geen antwoord meer.

#6

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2009 - 09:05

Ah. Het is een scharnierend spant. Ik dacht dat het uit ťťn deel bestond. Je zou eens moeten kijken bij de handige links naar het (gratis) programma Framework (tevens in het Nederlands beschikbaar) dan kan je zelf een vergelijking maken. (Ik heb het altijd moeilijk om de invoer van jouw software te snappen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2009 - 13:19

@JHNBK
Zoals ik al in de aanvang van deze topic aanduidde,gaat het over een drie-scharnierspant (economisch geformeerd door hoekversterkingen);als jij dan nu gaat verwijzen naar een Framework-programma (dat m.i. wijst naar een vorm
van een portaalspant) ,is de communicatie wel fout.

Je kunt geen problemen hebben met het invoeren van gegevens in mijn QB4.5-programma voor dit spant,daar rolt een resultaat uit.

Dus mijn laatste vraag aan je was om met een modern rekenprogramma,dat op je school wordt gebruikt,een berekening te maken met de invoer,die ook wordt gedaan bij mijn programmaatje.

Lijkt me toch niet zo moeilijk voor een burgelijk ingenieur i.o.; ik heb zelfs een a-technisch figuur een door mij vervaardigd programmaatje laten draaien en dat gaf geen probleem,dus ga die uitdaging toch eens aan.

#8

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2009 - 13:27

okť. Ik zal er eens naar kijken. Enkel punt C is een scharnier? (Of zijn er nog andere?)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#9

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2009 - 13:51

In de bouwkunde is bekend,dat een drie-scharnierspant drie scharnieren heeft en wel bij de 2 oplegpunten en in de top!

Bij het onderhavige econ-3 scharnierspant is dat al niet anders.

Ik ben benieuwd naar jouw berekening ervan.

#10

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2009 - 14:27

Ik heb wat gegevens ingevoerd en had graag verduidelijking gehad:

Object no:1
01-21-2009
Spant no:1


Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!
Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen
1 kN = 100 kg !

Spant van # ;HeA-en IPe-prof en hout
rekenwaarde vloeigrens :
Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2
HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

rekenwaarde houtsterkte:
Hout naturel K18 18*.7: 12.6 N/mm2
Hout gelijmd K24 24*.7: 16.8 N/mm2

Belastingfactor-start : 1.2-1.5
Controle belastingfactor bij eind-
resultaat optr.spanningen!


Aantal zijsteunen poot wandrichting : 0
Spantoverspanning in mtr : 6
Kniklengte y-richting verticaal KY in mtr : 3
Kniklengte y-richting schuinte G in mtr : 1
Kniklengte x-richting kolom/spantbeen in mtr : 8.110336
Kniklengte (H1 + L3) * (1 + SIN(DX))
Zijwandhoogte-verticaalspantdeel in mtr : 3
Spantafstand/gordinglengte in mtr : 4
Platbalk-/gordingafstand h.o.h. in mtr : 1
Dakhelling in graden tov.hor.vlak : 18.43
Eigen gewicht dakvlak in in kN/m2: .6
Eigen gewicht dakvlak op gording in kN/m1: .6
Waarom blijft dit hetzelfde? Het is immers 4 m spant tussenafstand dus zou het 1,2 kN/m moeten zijn
Vormfactoren C1,C2 en C3=C2-C1 .6 .8914667 .2914667
Sneeuwbel.L-en R-dakvlak in kN/m2: .3984585 .5920207
Open gebied reductie tot .75*C1
L2 in mtr: 3
H2 in mtr: .9997121
L3 in mtr: 3.162187
X1 in mtr: .9484375
Y1 in mtr: 2.846132
L4 in mtr: 2.846132
L5 in mtr: 2.529531
L6 in mtr: 5.692264
L7 in mtr: -.316601
L8 in mtr: 3.162733
H in mtr: 3.999712
Sinus dakhelling (sinD/57.29578) : .3161458
Cosinus dakhelling (cosD/57.29578) : .9487106
Eigen gewicht//dakvlak op gording in kN/mtr1: .1896875
Eigen gewicht haaks op gording in kN/mtr1: .5692264
Tot.sn+eg haaks op gord.of dak LR in kN/mtr1: .9472481 1.130883
Tot.sn+eg op gording//dakvlak LR in kN/mtr1: .3156585 .3768524
Wat bedoelt de software hier mee? Ik denk dat dat het gene is dat ik moet invoeren. Kortom welke belasting q komt er op de bovenbennen van het spant (met de sneeuwbelasting bij)
DV en DE Linker dakvlak in kN: 11.9815 3.992684
DVr en DEr Rechter dakvlak in kN: 14.30425 4.76671
CV-verticale topreactie halfspant in kN : -.554352
CH-hor.topreactie in kN : 5.123199
AH-hor.oplegreactie in kN : -5.005676
AV-vert.oplegreactie in kN : 12.9251
FH-hor.oplegreactie in kN : 5.141757
FV-vert.oplegreactie in kN : 14.26472
FEQ-Scheefstandbelasting in kN : .098966
MEQ-Scheefstandmoment in knie in kNm : .148449
Spanthoek-moment MB in kNm : -15.16548
Veldmoment bovenligger MDV in kNm : -2.934431
Spanthoek-moment MBR in kNm : -15.42527
Veldmoment bovenligger MDVR in kNm : -2.143118
IPE : 160
Opp. in mm2 : 2010
Ix in cm4 : 869
Wx in cm3 : 109
Gewicht in kg/m : 15.8
Traagh.straal tx en ty in cm : 6.575244 1.843369

Wx-initieel voor staalwerk -hoek LR in cm3 : 96 98
Wx-initieel staalwerk -ligger LR -in cm3 : 18 13
KNIKBEREKENING
Ber.Lamda x/y-as KX resp.KY en G,Lav,Las : 162 123
LamdaV,AlfaV volgens tabel : 165 5.25
LamdaS,AlfaS volgens tabel : 125 3.02
Z-staal-max.156.7 N/mm2 - aanw. in N/mm2 : 142 uc: .9119236
Z-staal-max.VLS/BF en keus BF : 156 1.5
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Linkerdeel : 140 27 139
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Rechterdeel : 142 20 142
Doorb. schuine zijde L en R in mm : 2.431149 1.775553
Bij neg. moment ,zie hiervoor,is er opbuiging!
Corr.factor wegens hoekverdraaiing Cli. Cre. : 2 2
Rel.doorbuiging L en R (<L3/250) : 7.68819E-04 5.614954E-04

Trekstangoppervlak in mm2 : 32

Stuikplaatdikte 1.5 x TW (lijfdikte) in mm : 7.5

Voor alle bouten te rekenen op maximum hoekmoment in kNm: 15.42527
,, ,, op hor. afschuifkracht in kN : 5.141757
,, ,, op vert.afschuifkracht in kN : 14.26472
,, ,, op diag.afschuifkracht in kN : 12.51231
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#11

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2009 - 16:30

Ik heb wat gegevens ingevoerd en had graag verduidelijking gehad:

Object no:1
01-21-2009
Spant no:1


Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!
Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen
1 kN = 100 kg !

Spant van # ;HeA-en IPe-prof en hout
rekenwaarde vloeigrens :
Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2
HeA - ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe - ,, Fe 360 : 235 N/mm2

rekenwaarde houtsterkte:
Hout naturel K18 18*.7: 12.6 N/mm2
Hout gelijmd K24 24*.7: 16.8 N/mm2

Belastingfactor-start : 1.2-1.5
Controle belastingfactor bij eind-
resultaat optr.spanningen!


Aantal zijsteunen poot wandrichting : 0
Spantoverspanning in mtr : 6
Kniklengte y-richting verticaal KY in mtr : 3
Kniklengte y-richting schuinte G in mtr : 1
Kniklengte x-richting kolom/spantbeen in mtr : 8.110336
Kniklengte (H1 + L3) * (1 + SIN(DX))
Zijwandhoogte-verticaalspantdeel in mtr : 3
Spantafstand/gordinglengte in mtr : 4
Platbalk-/gordingafstand h.o.h. in mtr : 1
Dakhelling in graden tov.hor.vlak : 18.43
Eigen gewicht dakvlak in in kN/m2: .6
Eigen gewicht dakvlak op gording in kN/m1: .6
Waarom blijft dit hetzelfde? Het is immers 4 m spant tussenafstand dus zou het 1,2 kN/m moeten zijn
De gordingen liggen 100 cm uit elkaar,uitkomst dus van berekening
TGB:Vormfactoren C1,C2 en C3=C2-C1 .6 .8914667 .2914667
Sneeuwbel.L-en R-dakvlak in kN/m2: .3984585 .5920207
Open gebied reductie tot .75*C1
L2 in mtr: 3
H2 in mtr: .9997121
L3 in mtr: 3.162187
X1 in mtr: .9484375
Y1 in mtr: 2.846132
L4 in mtr: 2.846132
L5 in mtr: 2.529531
L6 in mtr: 5.692264
L7 in mtr: -.316601
L8 in mtr: 3.162733
H in mtr: 3.999712
Sinus dakhelling (sinD/57.29578) : .3161458
Cosinus dakhelling (cosD/57.29578) : .9487106
Eigen gewicht//dakvlak op gording in kN/mtr1: .1896875
Eigen gewicht haaks op gording in kN/mtr1: .5692264
Tot.sn+eg haaks op gord.of dak LR in kN/mtr1: .9472481 1.130883
Tot.sn+eg op gording//dakvlak LR in kN/mtr1: .3156585 .3768524
Wat bedoelt de software hier mee? Ik denk dat dat het gene is dat ik moet invoeren. Kortom welke belasting q komt er op de bovenbennen van het spant (met de sneeuwbelasting bij)

Belasting haaks (verticaal) op de gording en in dakvlakrichting,dus berekende belasting op gordingen van het linker-en rechter dakvlak!!

DV en DE Linker dakvlak in kN: 11.9815 3.992684
DVr en DEr Rechter dakvlak in kN: 14.30425 4.76671
CV-verticale topreactie halfspant in kN : -.554352
CH-hor.topreactie in kN : 5.123199
AH-hor.oplegreactie in kN : -5.005676
AV-vert.oplegreactie in kN : 12.9251
FH-hor.oplegreactie in kN : 5.141757
FV-vert.oplegreactie in kN : 14.26472
FEQ-Scheefstandbelasting in kN : .098966
MEQ-Scheefstandmoment in knie in kNm : .148449
Spanthoek-moment MB in kNm : -15.16548
Veldmoment bovenligger MDV in kNm : -2.934431
Spanthoek-moment MBR in kNm : -15.42527
Veldmoment bovenligger MDVR in kNm : -2.143118
IPE : 160
Opp. in mm2 : 2010
Ix in cm4 : 869
Wx in cm3 : 109
Gewicht in kg/m : 15.8
Traagh.straal tx en ty in cm : 6.575244 1.843369

Wx-initieel voor staalwerk -hoek LR in cm3 : 96 98
Wx-initieel staalwerk -ligger LR -in cm3 : 18 13
KNIKBEREKENING
Ber.Lamda x/y-as KX resp.KY en G,Lav,Las : 162 123
LamdaV,AlfaV volgens tabel : 165 5.25
LamdaS,AlfaS volgens tabel : 125 3.02
Z-staal-max.156.7 N/mm2 - aanw. in N/mm2 : 142 uc: .9119236
Z-staal-max.VLS/BF en keus BF : 156 1.5
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Linkerdeel : 140 27 139
Z-Vert.Z-Schuinv.en Z-Schuinh.Rechterdeel : 142 20 142
Doorb. schuine zijde L en R in mm : 2.431149 1.775553
Bij neg. moment ,zie hiervoor,is er opbuiging!
Corr.factor wegens hoekverdraaiing Cli. Cre. : 2 2
Rel.doorbuiging L en R (<L3/250) : 7.68819E-04 5.614954E-04

Trekstangoppervlak in mm2 : 32

Stuikplaatdikte 1.5 x TW (lijfdikte) in mm : 7.5

Voor alle bouten te rekenen op maximum hoekmoment in kNm: 15.42527
,, ,, op hor. afschuifkracht in kN : 5.141757
,, ,, op vert.afschuifkracht in kN : 14.26472
,, ,, op diag.afschuifkracht in kN : 12.51231


#12

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2009 - 16:34

Wat willen dan de twee laatste getallen zeggen:

Tot.sn+eg haaks op gord.of dak LR in kN/mtr1: .9472481 1.130883
Tot.sn+eg op gording//dakvlak LR in kN/mtr1: .3156585 .3768524

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#13

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2009 - 17:13

Uitleg:

Tot.sn+eg haaks op gord.of dak LR in kN/mtr1: .9472481(op L gording) , 1.130883(op R.gording)
Tot.sn+eg op gording//dakvlak LR in kN/mtr1: .3156585 .3768524

#14

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2009 - 17:33

Ik zie het niet. Welke verdeelde last heb ik op AB, AC, CE en EF?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#15

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2009 - 18:08

Zie schema van een gewoon 3-scharnierspant;de gordingen werken als puntlasten;er is geen windbelasting.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures