Springen naar inhoud

[scheikunde] effusie

• Log in om te kunnen reageren

Pieter-Jan5000

Pieter-Jan5000

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 18:42

Hallo,

Ik had daarnet examen chemie en er werd de volgende vraag gesteld:

Er zijn 3 vaten met elk een volume van 1 liter met elkaar verbonden door 2 kraantjes. (Hier was een tekening bij)

[A] - [B] - [C] waarin (-): een kraantje voorstelt

In het vat A zit een mengsel van waterdamp, chloorstofdioxide & stikstofgas bij een druk van 550 mmHg en een temperatuur van 25°C.

Men opent het eerste kraantje tot vat B, dat op een temperatuur van -70°C is gebracht. Nadat het evenwicht zich instelt bedraagt de druk 228 mmHg.

Ten laatste opent men het kraantje tot vat C, dit vat is op een temperatuur van -190°C gebracht en de druk bedraagt na instellen van het evenwicht 33mmHg.

Vervolgens is nog gegeven dat chloorstofdioxide sublimeert bij -78°C en dat stikstofgas kookt bij -196°C.

Er is gevraagd wat de er in alle vaten zit indien alle kraantjes geopend zijn en ook het aantal mol van de 3 componenten.

Ik heb vanalles zitten doen maar denk niet dat er veel van juist is. Kan iemand mij helpen?

Bedankt;

PJ

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2009 - 18:59

Ik heb vanalles zitten doen maar denk niet dat er veel van juist is.

Laat dat maar aan ons over om te beoordelen. Maar dan moet er wel iets zijn om te beoordelen.

1: kun je berekenen hoeveel mol gas er in het eerste vat zit in het begin?
2: wat gebeurt er als je de eerste kraan opendraait?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Pieter-Jan5000

Pieter-Jan5000

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 19:22

Ok, die molberekeningen zijn vrij gemakkelijk eens ik weet wat er juist in de vaten zit. (ideale gaswet)

Maar weten wat er in de vaten zit, hier ben ik zwaar op gefaald vrees ik.

Wat ik me nu realiseer, is dat waterdamp zich waarschijnlijk in het eerste vat al onmiddellijk omzet in water?

In het tweede vat zal er dus enkel CO2 en N2 zitten, en in het derde vat N2 + CO2(in vaste toestand).

Hoe bekom ik de relatieve hoeveelheden van deze gassen?

Mvg,

Pieter-Jan

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2009 - 20:06

Ok, die molberekeningen zijn vrij gemakkelijk eens ik weet wat er juist in de vaten zit. (ideale gaswet)

daarmee weet je dus hoeveel mol gas je in totaal hebt.

Maar weten wat er in de vaten zit, hier ben ik zwaar op gefaald vrees ik.

dat volgt uit de rest, komt vanzelf

Wat ik me nu realiseer, is dat waterdamp zich waarschijnlijk in het eerste vat al onmiddellijk omzet in water? In het tweede vat zal er dus enkel CO2 en N2 zitten

Ongeveer juist. In beide vaten. Alle waterdamp uit beide vaten zal (na instellen evenwicht) aanrijpen in vat 2.

Je hebt nu een volume gas van 20°C en een volume gas van -70°C. (totaal volume is dubbel, 2 L). Druk in beide vaten is gelijk (kraan staat open).

Waterdamp is ijs geworden in het tweede vat, volume ijs kun je verwaarlozen.

Volume gegeven, druk gegeven, temperaturen gegeven, je kunt nu (gaswet) berekenen hoeveel mol gas (N2 + CO2) je nog over hebt. Je weet daarna ook hoeveel mol waterdamp je had.

PS : chloorstofdioxide = CO2 ? :D ?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Pieter-Jan5000

Pieter-Jan5000

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 20:24

Hallo,

Ik bedoel koolstofdioxide. Mijn hoofd is een beetje overloaded ... Ik kan mij er echt momenteel niet op concentreren. Ik kom hier misschien beter later op terug.

Mvg,

Pieter-Jan

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2009 - 22:19

Deze topic loopt niet weg :P . Weet wel hoe je hem terugvindt, want topics in het huiswerkforum worden snel verdrongen naar volgende pagina's op de index.

PS: dat "hallo" en "mvg" kun je wel weglaten. We gaan van impliciete beleefdheid uit :D .

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures