Autobandenmaat omrekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Autobandenmaat omrekenen

Onlangs las ik ergens dat je met behulp van een programma (online?) je bandenmaat kon omrekenen. Dus wat voor band je moet monteren als je een velgmaat groter/kleiner etc. gaat monteren. En wat voor verschil in snelheid dit geeft (de kilometerteller kan namelijk een lichte afwijking krijgen daardoor) Heeft iemand hier ooit al eens van gehoord, en weet je toevallig waar ik dat programma kan vinden ?

B.v.d.

Berichten: 294

Re: Autobandenmaat omrekenen

hmm, programma?

geen idee eigelijk, maar tkomt er waarschijnlijk gewoon op neer da ge uwen omtrek ofzo moet kennen? beetje kijken naar banden met dezelfde binnenstraal als de straal van uw velgen zeker? Moet dan wel meer zoeken is feit

en kwa snelheid:

aantal toerkes da uwen band maakt per seconde * 3600 * 2*buitenstraal van uwen band

nouja

waarschijnlijk helemaal naast de kwestie

mvg

Andy

Berichten: 4

Re: Autobandenmaat omrekenen

ja ik weet hoe je het moet berekenen... neem bv 185/70/R14

185*70% = 129.5 mm dit maal 2 (boven en onderkant van de band) = 259

14 * 2.54 (inch/cm) = 35,56 35,56 * 10 (mm) = 355,6

259 + 355,6 = 614,6 dus nu moet je een zelfde getal krijgen, er mag wel een zeer klein afwijking zijn...

Neem nu dat je een 17 inch band wilt hebben... dan heb je al: 17 * 2,54 * 10 = 431,8

614,6 - 431,8 = 182,8

182,8 / 2 = 91,4

91,4 / 0,4 = 228,5 (dan heb je een 225/40/17 band) of

91,4 / 0.45 = 203,1 (dan heb je een 205/45/17 band)

maar dat wil ik graag geautomatiseerd zien :shock: Ik kan het ook wel zelf make hoor, maar ik weet dat het ergens op internet te vinden moet zijn

Berichten: 3

Re: Autobandenmaat omrekenen

Hallo , het uitgangspunt is altijd de maat van de velg . Een velg van 15 inch heeft een diameter van 15 x 2.54 = 38.10 cm.

De bandenmaat b.v. 195 / 70 - 15 betekend : Breedte van de band 195 mm. Hoogte van de band 195 x 0.7 ( 70 = 70 %) = 136.5 mm.

Dus de totale diameter van velg + band = 381 mm + 2 x 136.5 mm = 654 mm. De omtrek is 654 x 3.14 = 2054 mm.

Je wilt nu b.v. een 17 inch velg met banden van 215 breed , denk wel aan de breedte van de velg , dit wordt aangegeven in b.v. 6 J of 7 J enz.

Het uitgangspunt voor je nieuwe velgen en banden is dus : 2054 mm omtrek.

De gekozen velg van 17 inch heeft een diameter van 17 x 2.54 =43.18 cm.

Welke banden passen hierop : De totale diameter van de originele band was 654 mm de diam. van je nieuwe velg is 431.8 mm dus hou je 654 - 431.8 mm = 222.2 mm over voor de hoogte ( gedeeld door 2 ) van je nieuwe band.

222.2 : 2 = 111.1 mm , dus dit geeft je de volgende keuzen: type band 50 ( de procentuele breedte /hoogte verhouding ) = 50% = 2 x 111.1 = 222.2 mm breedte van de band , wordt dus 225 / 50 - 7 J

Type band 40 geeft 100 :40= 2.5 x 111.1 = 277.75 , wordt dus 275 / 50 maar moet wel ca. 9 J worden.

Ook heel belangrijk om te weten is de zogenaamde ET waarde van de velg. De bevestiging van de velg aan je naaf ( dus de plaat in je velg ) moet niet in het middelpunt van de velg zitten.

Een bredere velg vereist een andere plaats van de bevestigingsplaat van de velg.

Als ja hier geen rekenig mee houdt , dan kan je wiel te ver naar buiten of naar binnen steken , zeg maar je verandert de spoorbreedte.

Je autodealer weet wat voor ET waarden er voor jou auto toegestaan zijn in combinatie met je gewenste velgmaat.

Succes , ben nog maar net aangemeld op deze site en het leek me leuk om wat vragen te beantwoorden.

Ben zelf liefhebber en verzamelaar van div. BMW,s

Berichten: 4

Re: Autobandenmaat omrekenen

ET waarde is goed bij de nieuwe velg. Weet em zelf niet, maar het is een standaard dat bij Subaru gebruikt wordt. Maar wat je net dus typte is dus wat ik ook berekende :shock: Alleen ik wil graag weten waar dat die online calculator is ;) ! Want die moet er zijn ergens...

Edit moderator Math: verplaatst naar Alledaagse wetenschap en overig technisch, daarmee heeft het meer van doen

Berichten: 3

Re: Autobandenmaat omrekenen

Oke , ga dan maar even naar de volgende site :

www.korvers.nl/?p_nav=bereken

Daar kies je : Bandenmaat.

Hier kun je zelf berekenen wat voor band en velgmaat je kunt combineren met de kleinst mogelijke afwijking.

En de gevolgen voor je km. afwijking.

begrijp dat je al nieuwe velgen hebt , met de vereiste ET waarden , maar dat je alleen nog de meest geschikte banden zoekt.

Neem aan dat je zelf snapt dat alleen de juiste maat niet bepalend is voor het juiste weggedrag van je Subaru.

Heb zelf een BMW M5 en wil ( hou van snelheid ) aan de weg ,, kleven ,, bij droog , maar ook bij nat weer.

Succes met je keuze.

Berichten: 4

Re: Autobandenmaat omrekenen

Super, dat is em... Dank je. Ja ik begrijp dat dat niet het enige is wat er toe doet. Goede banden, onderstel, veerbrug, dikkere stabilisatorstangen, stuggere rubbers, andere veerpoten etc etc het helpt allemaal mee. Maar het ging mij hier alleen even om dat programmaatje ! Bedankt !

Reageer