Geluid in de medische wereld

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Geluid in de medische wereld

waarvoor en hoe word geluid gebruikt in de medici

of geluids golven

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Geluid in de medische wereld

http://www.ist.tudelft.nl/live/pagina.jsp?...72b&lang=en

Hier staan er wel een paar toepassingen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 7

Re: Geluid in de medische wereld

bedankt hier kan ik wat mee, maar meer reacties zijn altijd welkom:P

Berichten: 597

Re: Geluid in de medische wereld

Simpele toepassing van het gebruik van geluid.

Het gebruik van de stethoscoop.

Geluiden in het lichaam kunnen helpen om een diagnose te stellen.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 817

Re: Geluid in de medische wereld

Ik denk aan een echografie.

Stetoscopen (beiden werden al aangehaald).

Ik denk aan een gehoorstest, daarbij worden geluiden van bepaalde frequenties afgespeeld, maar dat zijn dus ook geluidsgolven.

Ik heb een reportage gezien waarbij men muziek afpseelde voor patienten in coma en een (lichte) toename in hersenactiviteit zag.

(ik kan hier helaas wel geen link voor geven. Was op tv, en al zeker paar maanden geleden. Ik dacht discovery science)

Ook hier zijn de geluiden wel degelijk therapeutisch/diagnosegericht.

Je kan ook zeggen: als een dokter een scalpel laat vallen maakt dat geluid, maar dat zou ik in een andere context classeren.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 597

Re: Geluid in de medische wereld

Je kan ook zeggen: als een dokter een scalpel laat vallen maakt dat geluid, maar dat zou ik in een andere context classeren.
... en als de patiënt die geopereerd wordt opeens begint te schreeuwen, dan werkt de narcose niet fatsoenlijk :D
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 339

Re: Geluid in de medische wereld

Percuteren: simpel gezegd met de vingers trommelen. Klinkt het hol of klinkt het gedempt.

Bloeddrukmeting: Door de bloedvaten half dicht te knijpen ontstaat geluid, wat je met de stethoscoop kunt horen.

Niersteenvergruizer werken met schokgolven in een waterbad. De frequentie ligt beneden de 50 trillingen per seconde. Dus eigenlijk geen geluid (maar echografie is ultrasone trilling in water, dus ook geen geluid in strikte zin).

Berichten: 375

Re: Geluid in de medische wereld

waarvoor en hoe word geluid gebruikt in de medici
in de medici wordt geluid gebruikt zoals in elke mens, medici zijn ook maar mensen.

Geluid wordt ook gebruikt om de snelheid van bloed te meten met behulp van doppler verschuiving.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geluid in de medische wereld

... en als de patiënt die geopereerd wordt opeens begint te schreeuwen, dan werkt de narcose niet fatsoenlijk :D


Als de narcose niet goed werkt, dan zal patient wel pijnsensaties hebben, echter doordat er ook spierverslappers worden toegediend zal de patient dit niet kunnen laten weten. Dit staat beter bekend als awareness.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geluid in de medische wereld

Als de narcose niet goed werkt, dan zal patient wel pijnsensaties hebben, echter doordat er ook spierverslappers worden toegediend zal de patient dit niet kunnen laten weten. Dit staat beter bekend als awareness.


Ligt eraan welk onderdeel van de narcose niet werkt. Als het anestheticum niet goed werkt kan de patiënt wakker worden zonder pijn te ervaren. Als het analgeticum niet goed werkt is de patiënt nog steeds buiten bewustzijn, maar dan ervaart hij wel pijn (terugtrekreflexen e.d.). De patiënt maakt dit dus niet bewust mee. Bij buikoperaties en orthopedische operaties wordt wel bijna altijd (zo niet altijd) een spierverslapper gebruikt. Of bij kleinere operaties waarbij de patiënt geintubeerd moet worden (risicogroepen). Als het anestheticum én analgeticum ontoereikend worden toegediend, en de spierverslapper in overmaat wordt toegediend kan een toestand van awareness ontstaan (patiënt is bij bewustzijn, kan pijn ervaren maar kan zich niet bewegen). In theorie moet dit te zien zijn als bloeddrukstijging en hartritmeversnelling op de monitors, maar door onverklaarbare redenen gebeurt dit soms niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 597

Re: Geluid in de medische wereld

Als de narcose niet goed werkt, dan zal patient wel pijnsensaties hebben, echter doordat er ook spierverslappers worden toegediend zal de patient dit niet kunnen laten weten. Dit staat beter bekend als awareness.
ok dan,

de narcose werkt niet fatsoenlijk en men is vergeten spierverslappers toe te dienen :D
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 39

Re: Geluid in de medische wereld

Geluid is ook nog altijd handig om te babbelen met een patiënt. Levert nog altijd veel meer informatie dan eender welk technisch onderzoek...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluid in de medische wereld

Niersteenvergruizer werken met schokgolven in een waterbad. De frequentie ligt beneden de 50 trillingen per seconde. Dus eigenlijk geen geluid.
Wat bedoel je met < 50 trillingen per seconde is geen geluid?

Ik ken wel de niersteenvergruizer niet in een waterbad, en dan wordt zelfs een hoofdtelefoon (gehoorkappen) opgezet door patiënt om hem te beschermen tegen het sterke lawaai. (als ik mij juist herinner werkte dat op 100 Hz - dit getal zit in mijn hoofd, maar weet niet meer 100% zeker of ik dit niet verwar met iets anders)

Maar luchtgeluid is hier een ongewenst nevenverschijnsel.

Hoor je die waterbad-methode niet?
Eric

Reageer