De oerknal (de "big bang" theorie)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

De oerknal (de "big bang" theorie)

heeft iemand een site of boek tips waar heel duidelijk instaat wat de de "Big Bang" theorie inhoud.

wikipedia vind ik niet alles zegmaar

of zou iemand het kunnen uitleggen, het gaat om circa 500 tot 700 woorden

bedankt voor jullie hulp alvast, ik ben bezig met mijn profielwerkstuk

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: De oerknal (de "big bang" theorie)

Wat het inhoud is niet veel meer dan je nu al weet denkik.

Er was eens een knal, het begon met een oneindig klein punt met een oneindig grote dichtheid.

Dat punt begon om een of andere reden erg snel te expanderen, waaruit het heelal is ontstaan.

Bij de oerknal onstond ruimte, tijd, en de natuurwetten. Er is geen 'voor' de oerknal.

We weten niet waar dat punt vandaan kwam.

We weten niet 'waarom' de oerknal is gebeurt.

We weten niet wat er nu verder gaat gebeuren.

Maar er zijn veel aanwijzingen dat dit toch ooit is gebeurt.

Ten eerste, dat punt was best wel warm om het zachtjes uit te drukken. En naarmate het punt groter werd, werd het ook koeler, dus hoe groter het universum, des te kouder het wordt. Dit zien we nog steeds overal om ons heen, in elke richting van het heelal zien we kosmische achtergrondstraling, het heele heelal is nog een beetje 'warm'. Iets meer dan 3 Kelvin dacht ik, (dit is ongeveer -270 graden Celcius).

Ten tweede, we hebben aanwijzingen dat het heelal uitdijdt, we zien dat bijna alle sterrenstelsels van ons af bewegen. En hoe verder ze van ons verwijderd zijn, des te sneller bewegen ze van ons af. Hieruit kunnen we concluderen dat, aangezien alles nu van elkaar af beweegt, het vroeger veel dichter op elkaar zat. In een klein puntje.

Meer weet ik eigenlijk niet te vertellen over de oerknal... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De oerknal (de "big bang" theorie)

Wel eens van Google gehoord?

Eerste hit als je zoekt op oerknal theorie: http://www.allaboutscience.org/dutch/oerknal-theorie.htm
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7

Re: De oerknal (de "big bang" theorie)

sorry hoor rogier, ik ben geen google zoek expert

Berichten: 375

Re: De oerknal (de "big bang" theorie)

sorry hoor rogier, ik ben geen google zoek expert
Gewoon gaan naar http://www.google.be en dan in het kadertje een zoekterm intypen en dan klikken op zoeken, moeilijker is dat niet hoor! Als je niet direct iets handig vindt zoek je iets specifieker(met meer termen) of net iets minder specifiek. Je bent er toch in geslaagd dit forum te vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: De oerknal (de "big bang" theorie)

Misschien wel een minicursus waard, probeer daar maar eens echte informatie over te vinden in google. Het enige dat ik krijg zijn Evolutie/ID-discussies...

Verder genoeg over te vertellen lijkt me. Dingen als de inflatietheorie, plank epoch en de kommologische horizon kunnen veel duidelijker uitgelegd worden dan de beetjes die je op wikipedia vind denk ik.

Berichten: 7

Re: De oerknal (de "big bang" theorie)

tuurlijjjkk weet ik hoe je kan googlen alsjeblieft, ik ben gewoon lui,

bedankt voor jullie help tot nu toe

lataa :D

Reageer