Massaloosheid foton

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 299

Massaloosheid foton

Zoals ik begrepen heb zitten fotonen tussen deeltjes en energie is,dus het heeft wel iets van materie en toch ook weer niet.

Na een tijdje fanatiek googelen kreeg ik te lezen dat gravitonen voor de gravitatie aansprakelijk zijn,maar dat het bestaan van gravitonen nog niet was aangetoond.

Kan het dus zijn dat materie gravitonen moet bezitten/uitstoten om massa te kunnen hebben?

Met andere woorden, het feit dat fotonen geen gravitonen heeft zou dan dus de oorzaak zijn dat fotonen geen massa hebben?

Of zit ik nou vanalles door elkaar te halen en ben ik gewoon toe aan een sterke bak koffie?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Massaloosheid foton

De gevonden informatie over gravitonen heb ik van Wikipedia.

link naar wikipedia

Ik heb geen idee hoe betrouwbaar de info op die site is.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Massaloosheid foton

Een foton is een elektromagnetisch wisselwerkingsdeeltje en een graviton is een zwaartekrachtswisselwerkingsdeeltje. Het zijn dus verschillende deeltjes met verschillende eigenschappen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Massaloosheid foton

Met betrekking tot de laatste vraag: gravitonen worden verondersteld de kwantumbouwstenen van het gravitatieveld te zijn. Onlangs was hier een discussie (je moet maar even rondkijken) waarin werd uitgelegd dat ook fotonen een gravitatieveld opwekken. Met andere woorden, ook al zijn fotonen massaloos, ze wekken gravitatie op. Het is zo dat massa gravitatie opwekt, maar in algemene relativiteit is het niet alleen massa die een bron is voor het gravitatieveld.

Wat wel verantwoordelijk is voor massa, is het Higgs-mechanisme (waar je via google ook een en ander over kan leren).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Massaloosheid foton

edit: dat topic is hier te vinden.

Reageer