[natuurkunde] spankracht in een touw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 72

[natuurkunde] spankracht in een touw

Zeer eenvoudig en simpel voorbeeldje: 2 mannen met dezelfde massa trekken aan een touw. De een trekt met 2N, de andere met 3N. Hoe groot is de spankracht in het touw? Is dat de som van de krachten, het verschil, de kleinste kracht? Het gemiddelde?

Het verschil van de krachten lijkt mij uitgesloten, aangezien je dus een auto zou kunnen slepen met een heel dunne draad, wat natuurlijk niet kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

2 mannen met dezelfde massa trekken aan een touw. De een trekt met 2N, de andere met 3N. Hoe groot is de spankracht in het touw?
Dit voorbeeld kan niet wegens actie = reactie.

Als A 7N op het touw uitoefent, oefent het touw ook 7N op A uit.

Omdat er maar één spankracht in het touw is, oefent het touw ook 7N op B uit. Dus B oefent 7N op het touw uit. Akkoord?

Berichten: 74

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Ik ben geen natuurkunde-expert maar de een als A met 2N aan het touw trekt en B met 3N is dat toch geen probleem? Het betekent echter alleen dat persoon B persoon A aan het touw meesleurt?

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Ik heb de vraag misschien niet duidelijk genoeg geformuleerd. Ze trekken niet samen in dezelfde richting, maar elk aan een uiteinde van het touw.

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Ik denk dat het 4N is. Die ene newton verschil tussen A en B zal geen invloed hebben op het touw. Enkel op het voortslepen van persoon A, zoals hierboven vermeld is.

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Hoe kom je dan op 4N uit?

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

2N naar links, 2(=3-1)N naar rechts, is die 4N.

maar ik twijfel nu ook

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Mijn gevoel zegt mij (zeer slecht voor in de fysica) dat de spankracht in een touw nooit groter kan zijn dan de grootste kracht die er wordt op uitgeoefend.

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Spankracht op een touw is aan alle uiteinde even groot. Dus 1N denk ik

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Lijkt met me niet. Stel dat je een auto voortsleept. Dat zijn 2 grote krachten, maar het verschil ertussen is klein. Dus dan zou je met een veter eigenlijk een auto kunne voorttrekken?

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Spankracht op een touw is aan alle uiteinde even groot. Dus 1N denk ik


ik heb met zwaartekracht geen rekening gehouden en met wrijving ook niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Spankracht in het touw zal 3 N bedragen, waarvan 2 N opgaat aan tegenwerking, en 1 N ten goede komt aan versnelling van de getrokken persoon.

Touwen, ketting en staven moet je altijd beschouwen als "doorgevers" van de kracht, m.a.w. ze dienen alleen maar als verplaatsing van het aangrijpingspunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

@Jan van de Velde
thermo1945 schreef:Dit voorbeeld kan niet wegens actie = reactie.

Als A 7N op het touw uitoefent, oefent het touw ook 7N op A uit.

Omdat er maar één spankracht in het touw is, oefent het touw ook 7N op B uit. Dus B oefent 7N op het touw uit. Akkoord?
Wat zou hier mis mee zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Wat zou hier mis mee zijn?
Alleen de bewering dat de "opgave" onmogelijk is. Hij is alleen wat ongelukkig gesteld, waardoor ook alle potentiële verwarring ontstaat.

Als jij naar links trekt met 3 N, en ik naar rechts met 2 N, win jij, en ga ik onder invloed van een resulterende kracht van 1N jouw kant op. De spankracht is simpelweg 3N, dwz de kracht die jij op mij uitoefent, waarvan 2N wegvalt tegen mijn tegengesteld gerichte kracht, en 1 N gebruikt wordt om mij te versnellen (lees: mijn traagheid te overwinnen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] spankracht in een touw

Bijna akkoord Jan. Er is een resulterende kracht van 1 N op de beide personen. Aangezien ze dezelfde massa hebben, ondervinden ze dus elk een kracht van 0,5 N. Volgens mij is de spankracht dus 2,5 N.

Reageer