Elektromagnetische straling

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Elektromagnetische straling

Geachte forum leden,

Tot in hoevere komt een radiofrequentie in het menselijk lichaam? En dan bedoel ik geen straling.

Is de huid alleen een geleider, of komt de radiofrequentie tot in de waterhuishouding oftewel het fysiologisch systeem?

geldt dit voor alle frequenties van 0 tot 2000 Mhz?

Met vriendelijke groet,

Polo

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Dat hangt van de frequentie af. Naarmate de frequentie lager is, is de doordringdiepte groter.

Een magentronoven voor thuis werkt bijvoorbeeld op ca 2400 MHz en dringt een paar centimeter door in wat je probeert te bereiden (ook in een lap vlees, als model voor lichaam). Voor industriele bereiding gebruikt met ovens met een lagere frequentie (ca 900 MHz vaak) die aanzienlijk dikkere lappen (of grotere pakken) gelijkmatig opwarmen.
Victory through technology

Re: Elektromagnetische straling

Een mens heeft een huid, dit om schadelijke dingen buiten te houden.

Eeen lap vlees heeft geen huid, bijkomend het vlees is dood.

Mijn vraag: In hoevere is de mens in staat radiofrequenties buiten te houden? geen straling.

Gr Polo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Elektromagnetische straling

EM Straling dringt zeker door de huid heen. Hoever hangt alleen af van de frequentie en het type weefsel. En het zit er dik in dat het inderdaad doordringt tot je lymfe-systeem. Afhankelijk van de frequentie kan het lichaam zelfs volledig transparant voor EM straling zijn:

http://books.google.com/books?id=yRjz5wJWZ...esult#PPA384,M1

Ook een experiment met muizen is uitgevoerd:

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin...899658/PDFSTART

Dit heeft toch niet te maken met het zogenaamde geheugen van water??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Elektromagnetische straling

Mijn vraag: In hoevere is de mens in staat radiofrequenties buiten te houden? geen straling.
Wat bedoel je met "straling"? Radiofrequenties zitten gewoon in het spectrum van elektromagnetische straling en zelfs gammastraling (uit radioactief materiaal) valt onder die noemer.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Polo schreef:Een mens heeft een huid, dit om schadelijke dingen buiten te houden.

Eeen lap vlees heeft geen huid, bijkomend het vlees is dood.
Wellicht ken je het verhaal van de vrouw die probeerde haar hondje te drogen in de magnetron?

Overigens is het feitelijk zo dat dieper doordringen juist minder gevaarlijk maakt. Kortgolvige radiogolven warmen een relatief dun 'plakje' op (bij 100 GHz feitelijk slechts de huid), terwijl langere golven een dikker stuk opwarmen. De warmte uit een dikker stuk wordt verdeeld over meer massa, en bovendien gemakkelijker gekoeld door de bloedcirulatie.

Bij golflengtes die aanzienlijk groter zijn dan een mens (< ca 100 MHz) gaat het radiosignaal er feitelijk meer omheen dan doorheen.
Victory through technology

Re: Elektromagnetische straling

Het gaat mij niet om EM straling. Hier is al veel onderzoek gedaan en er zijn normen voor vastgesteld zodat de mens niet al te veel schade ondervindt.

Het gaat mij om radiofrequentie als drager van informatie.

Bij golflengtes die aanzienlijk groter zijn dan een mens (< ca 100 MHz) gaat het radiosignaal er feitelijk meer omheen dan doorheen.

Tot aan welke golflengte kan een frequentie drager zijn?

Gr Polo

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Het gaat mij om radiofrequentie als drager van informatie.


Dat is wellicht meer iets voor de hoek natuurkunde of electrotechnisch... EM, radiogolven, het is hetzelfde.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Elektromagnetische straling

Polo schreef:Het gaat mij niet om EM straling. Hier is al veel onderzoek gedaan en er zijn normen voor vastgesteld zodat de mens niet al te veel schade ondervindt.

Het gaat mij om radiofrequentie als drager van informatie.
Ik zou je nogmaals willen aanraden het linkje in mijn vorige post te volgen en het stuk te lezen. Radiofrequenties vallen onder de noemer EM straling en dat kan je terugzien in het plaatje waar ik naar verwees.
Polo schreef:Bij golflengtes die aanzienlijk groter zijn dan een mens (< ca 100 MHz) gaat het radiosignaal er feitelijk meer omheen dan doorheen.

Tot aan welke golflengte kan een frequentie drager zijn?
Wellicht handig om de quote-knop te gebruiken voor dit soort toevoegingen.

(druk op de quote-knop onder het bericht en vervolgens op de knop "nieuw antwoord")
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Elektromagnetische straling

Bij golflengtes die aanzienlijk groter zijn dan een mens (< ca 100 MHz) gaat het radiosignaal er feitelijk meer omheen dan doorheen.
Waarop basseer je deze mening of waarom denk je dat ?

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Het is een algemeen gedrag van golven als er deeltjes die kleiner zijn dan de golflengte op hun pad komen. Misschien is 'omheen' niet zo'n gelukkig gekozen term, maar voor zover het deze discussie aangaat toch wel afdoende?
Victory through technology

Reageer