Springen naar inhoud

[natuurkunde]2 krachten op een pakkingbusring

• Log in om te kunnen reageren

AntonMadness

AntonMadness

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2009 - 14:29

Ik ben voor mijn stage bezig met het onderzoek naar pakkingbusringen. Deze ringen zijn te vergeleiken met de werking van een zuigerring. Naast alle tribologie en statistieken wou ik ook even een theoretische benadering zoeken. Eerst even een plaatje:
Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Dit is een voorbeeld van een ring uit een ringset. Deze is bijvoorbeeld van PEEK of PTFE en word in combinatie met nog 2 andere ringen gebruikt om een afdichting te creeeren van de cilinder naar de buiten wereld. Maar nu de twee sommetjes die ik nog op probeer te lossen:
1.
Een ronde veer, met veerconstante k, word om de een 3delige ring gespannen om hem om de stang te houden. Hierbij rekt hij op met dx. Als je een standaard veer op rekt word de kracht LaTeX
Maar was is nu de kracht F die de veer radiaal uitgeoefend?
Ik zit zelf te denken dat dit ook gewoon LaTeX is, zodat de oppvervlakte spanning dan LaTeX

2.
er heerst aan de voorzijde en in de drie sloten een hogere druk dan aan de achterzijde(die tegen de volgende ring aan ligt) en de binnen kant(die op de stang ligt). Ik probeer alle krachten op alle vlakken los te krijgen en de kracht die aan de binnen kan van 1 zo'n slot ligt is simpel weg LaTeX . De vraag is hoe ik deze tangentiaal liggende kracht om reken naar de radiale LaTeX .

Dit is mijn eerste post dus alle (opbouwende) kritiek is welkom :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2009 - 07:55

1.
Een ronde veer, met veerconstante k, word om de een 3delige ring gespannen om hem om de stang te houden. Hierbij rekt hij op met dx. Als je een standaard veer op rekt word de kracht LaTeX

Maar was is nu de kracht F die de veer radiaal uitgeoefend?
Ik zit zelf te denken dat dit ook gewoon LaTeX is, zodat de oppvervlakte spanning dan LaTeX

Als ik je goed begrijp drukt die ringvormige veer die drie cirkeldelen naar binnen. Ik heb zoiets nog nooit aan de hand gehad, maar ik redeneer als volgt met een getallenvoorbeeld:

als de veerring 1 cm langer wordt, dan wordt 2 :D r dus een cm langer. Dat zou inhouden dat de straal van die ring 1/(2 :P) langer wordt (0,16 cm langer)

Om de veerring 1 cm langer te maken is bijvoorbeeld een kracht nodig van 100 N. Lijkt me dat dan een radiale kracht van 100/0,16 = 628 N nodig is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

AntonMadness

AntonMadness

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 19:29

Ja je begrijpt het goed. Omdat er niet altijd een overdruk heerst aan de buitenkant van de ringen, is dus altijd een voorspanning nodig om de ringen op hun plek te houden. En omdat de de zuigercompressoren zijn horizontaal zijn gemonteerd helpt deze veer ook bij het monteren.

Je uitleg is duidelijk en lijkt me logisch. Echter heb ik in alle wildheid ook al iets dergelijks geprobeerd, maar ik kwam niet echt logisch uit. Zo ook met jouw formule helaas.

Als ik alles SI defineer tot:
LaTeX de uitreklengte in LaTeX
LaTeX is de veerkonstante in LaTeX

Dan zeg jij dus dat:
LaTeX
Als ik hierop de eenheidscontrole op los laat kom ik uiteraard uit op N*m endus geen kracht F in N. Zie ik nog iets over het hoofd?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2009 - 19:57

Zie ik nog iets over het hoofd?

om te beginnen

LaTeX

is de veerkonstante in LaTeX

moet zijn
LaTeX is de veerkonstante in LaTeX
te weten de kracht om de veer met 1 m te verlengen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures