[wiskunde] ontaarde perturbatierekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 503

[wiskunde] ontaarde perturbatierekening

Beschouw de Hamiltoniaan voor een vlakke rotor
\( \hat{H} = B \hat{L}²_z + \epsilon ( cos²(\Phi) - 1/2 ) \)
Geef de 1e orde correcties op de laagste 2 energieniveau's van de eerste term waarbij de tweede term als de perturbatie geldt. Geef bij ontaarding ook de nieuwe eigentoestanden.

Dus ik dacht: eerst zoeken we de energie eigenwaarden en de eigenfuncties van de ongestoorde hamiltoniaan. H0, L², en Lz commuteren. H0 is diagonaal in de basis | E, l, ml >
\( H_0 | E, l, ml > = B ( m\hbar )² | E, l, ml >\)
Dit zijn dus de energie eigenwaarden van de ongestoord hamiltoniaan.

De laagste energieniveau's zijn voor ml = 0 en ml = +- 1. Dus |E,l,1> en |E,l, -1 > geven aanleiding tot dezelfde energie. het energieniveau
\(B \hbar ²\)
is dus tweevouding ontaard. Het energieniveau horende bij ml = 0 is niet ontaard. Dus om daar de eerste orde energiecorrectie op te bepalen moeten we gewoon iets uitrekenen van de vorm:
\( < E, l , 0|\epsilon ( cos²(\Phi) - 1/2 ) |E,l,0> \)


-> Hoe moet ik dit nu uitrekenen? Ik ken de expliciete vorm van die eigenfuncties toch niet?

-> Hoe weet ik dat ik H0 in de basis | E,l,ml> moet bekijken? Zijn er geen andere mogelijkheden? Ik weet dat als H0 commuteert met L², Lz ( en zichzelf), dan wil dit zeggen dat H0, L², Lz een gemeenschappelijke orthonormale basis van eigenvectoren hebben die ze allemaal diagonaliseert. Met andere woorden. H0 is diagonaal in die gemeenschappelijke eigenbasis die ik | E, l, ml > heb genoemd. Correct? Maar hoe weet ik nu hoeveel ik er nodig heb? Ik bedoel: we hebben E, l, ml, moeten er nog meer zijn?

-> hoe bereken ik het ontaarde geval? Hiervoor moet ik de eigenwaarden berekenen van
\( V^{'}_{nu,ns} - E^{(1)}_{nr} \delta_{us}\)
hoe stel ik die matrix V' op? ( met
\(H = H_0 + \lambda V' \)
en in dit geval
\(\lambda V' = \epsilon ( cos²(\Phi) - 1/2 ) \)
en s,u= 1,2) Moet ik dan gewoon <E , l , 1| V' |E, l, 1 > , <E,l,-1|V'|E,l,-1> en <E,l,-1|V'|E,l,1> = <E,l,1|V'|E,l,-1> uitrekenen, die diagonaliseren en daarna de eigenvectoren zoeken om de nieuwe eigentoestanden te vinden ? Heb ik hier de expliciete uitdrukking voor | E, l, ml = +- 1> niet nodig?

Iemand enig idee? Kan ik hier ergens de sferische harmonieken insteken? ( maar ik ken die l zelfs niet.. ) Of ben ik gewoon volledig verkeerd bezig?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] ontaarde perturbatierekening

Iemand met ideeën hierover?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 503

Re: [wiskunde] ontaarde perturbatierekening

Ironisch genoeg was het blijkbaar een examenvraag vandaag. De 0e orde eigenfuncties waren er wel bijgegeven ( wat al veel oplost ) En nu hopen dat ik er iets van gebakken heb :D

Reageer