[scheikunde] waterzuiveringsproject

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] waterzuiveringsproject

hey voor school heb ik een opdracht gekregen. De opdracht is vervuild water van een fabriek te zuiveren. De eisen van dat water zijn als volgt:

pH niet lager dan 5.0

Fosfaat niet hoger dan 1.0 mg /L

Nitriet, nitraat en ammoniak samen niet hoger dan 10 mg N per L

IJzer niet meer dan 0.5 mg/L

Geleidbaarheid niet meer dan 2000

Hardheid niet meer als 10 graden Duitse hardheid

Chloride max. 200 mg/L

kortom die stoffen moeten er ook uit. we hebben met glaswol,zand en grind een filter gemaakt om eventuele neerslagen eruit te filteren, dit getest en hij werkt. via mn binas heb k gekeken met welke stoffen ik neerslagen kan maken zodat het water de gewenste eisen krijgt. dit is als volgt.

Stof in afvalwater

En te meten waarden| Stof erbij doen| reactievergelijking

Fosfaat PO43-_____AlI3__________PO43- + AlI3 à Al3 PO4 (s) + I3 (aq)

Nitriet NO2________Actief slib -

Nitraat NO3________Actief slib -

Ammonium NH4+____NaF/slib_______NH4+ + NaF à F3NH4 (s) + Na/slib

IJzer Fe____________O2___________Fe + O2 à FeO (s)

Chloride Cl-_________HgNO3________Cl- + HgNO3 à HgCl (s) + NO3

DH te laag___________Calcium erbij

te hoog_________Zoutzuur erbij

PH te laag___________Natronloog erbij

te hoog_________Zoutzuur erbij

de waardes van de stoffen willen we meten dmv spectrofotometrie en een ijklijn ( die moeten nog gemaakt worden zodat ik kan bereken hoeveel van welke stof erbij moet voor de neerslag)

we hebben actief slib van de waterzuiverings instalatie gekregen om bv ammonium,nitraat en nitriet eruit te halen. maar volgens wikipedia is dit een vrij ingewikkeld proces ( overpompen, de juiste stappen enzo) en is op school niet echt goed haalbaar. nu is mijn vraag klopt dit allemaal een beetje? en zoniet weten jullie dan nog manieren om het beter te doen. bijvoorbeeld ammonium,nitraat en nitriet ?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] waterzuiveringsproject

Dag Solidsniper, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer