[fysica] vraagstuk energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 126

[fysica] vraagstuk energie

Aangezien het met allerlei figuren, grafieken en formules werkt heb ik het bestand ingescand en even op mijn netlog geplaatst. Hier vind je de link:

http://nl.netlog.com/HYPOTHESES/photo/phot...p;surr=0#photos

Wat ik zelf denk

Mijn intuïtie gaat af op grafiek a aangezien:

W = F. delta x

als f dan constant is, dan krijgen we toch een lineair verband of niet? Bijvoorbeeld F = 3 => y = 3x

Over de formules twijfel ik, maar die tot de tweede macht kan ik dan ook wel uitsluiten zeker?

Als ik er naast zit, help me dan aub op weg en ik zal zelf proberen, aan de hand van jullie uitleg, de redenering hierachter te achterhalen. Alvast bedankt zou ik zo zeggen!

Met beleefde groeten,

English

Berichten: 4.246

Re: [fysica] vraagstuk energie

English schreef:Mijn intuïtie gaat af op grafiek a aangezien:

W = F. delta x

als f dan constant is, dan krijgen we toch een lineair verband of niet? Bijvoorbeeld F = 3 => y = 3x
Je bent op de goede weg. Voor het tweede gedeelte denk aan een energiebalans.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 126

Re: [fysica] vraagstuk energie

Ik begrijp niet al te goed wat je wilt zeggen met 'energiebalans' in deze context. Bedoel je: er kan geen energie verloren gaan, noch worden bijgemaakt? delta E1 = - delta E2 ? Kan je misschien verduidelijken in welke mate ik dit moet toepassen op dit vraagstuk? Bedankt alvast.

Berichten: 72

Re: [fysica] vraagstuk energie

Weet je wat de juiste antwoorden zijn?

Berichten: 126

Re: [fysica] vraagstuk energie

Neen, dat is nu net de opdracht. De juiste antwoorden vinden en hiervoor een verklaring/redenering geven.

Berichten: 72

Re: [fysica] vraagstuk energie

Ik ben zelf ff aan het kijken, maar ik vermoed dat het eerste antwoord D is en niet A. De snelheid veranderd exponentieel want er blijft een kracht uitgeoefend op de massa.

Berichten: 126

Re: [fysica] vraagstuk energie

Zou je denken? Want de kracht blijft constant (dit mag aangenomen worden) en enkel delta x verandert in functie van de tijd?

Berichten: 72

Re: [fysica] vraagstuk energie

Omdat de kracht constant blijft veranderd de verplaatsing exponentieel.

Berichten: 126

Re: [fysica] vraagstuk energie

Dat is toch niet absoluut noodzakelijk? y = F.a^x zou jij dan voorstellen? uw verplaatsing gaat toch niet exponentieel toenemen? Je beweegt met een constante snelheid en een constante kracht, zonder wrijving.. dan is uw verplaatsing toch in elk interval even groot, niet?

Berichten: 72

Re: [fysica] vraagstuk energie

Neen. Ik vermoed van niet. Wanneer heb je nog eens les?

Berichten: 126

Re: [fysica] vraagstuk energie

Ik heb morgen fysica, maar ik vrees dat hij deze oefening net als taak gaat opgeven tegen de volgende week en aldus geen info zal willen prijsgeven over deze oefening :D

Berichten: 72

Re: [fysica] vraagstuk energie

De antwoorden zijn D en A. 90 % zeker.

Berichten: 126

Re: [fysica] vraagstuk energie

Ik denk niet dat de opgegeven oplossingen fout zijn, aangezien dit uit een vrij goed en bekend handboek voor het katholieke net komt en we nog bijna amper ergens een fout zijn tegengekomen. Het zou me sterk verbazen moest deze oefening een fout bevatten.

Berichten: 72

Re: [fysica] vraagstuk energie

Dat is op gevoel af, maar ik ben er van overtuigd. Misschien kan iemand anders het met de nodige formules bewijzen.

Berichten: 126

Re: [fysica] vraagstuk energie

Zijn vraagstukken kennende is het vaak idd de "moeilijkste" ertussen die juist is, maar ik twijfel... er zou toch een zekere manier moeten zijn om dit fysisch/wiskundig te onderbouwen.

Reageer