Springen naar inhoud

[natuurkunde] krachten op onderbeen

• Log in om te kunnen reageren

matthijsb

matthijsb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 20:42

Wij zijn bezig met een profielwerkstuk.

Dit gaat over krachten op een prothese.
Nu willen wij de krachten op een onderbeen berekenen van iemand met een gewicht van 75kg.
Door ons op weg te helpen hoe de krachten lopen en welke krachten er werken. We zijn daar dan al mee geholpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

piliF

piliF

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 23:37

hmm, voor zover ik het zie werkt er maar 1 kracht op die prothese, en dat is de zwaartekracht.
Deze zal het lichaam (de helft ervan per been lijkt me meer dan logisch?) dan op de prothese laten steunen.

Ik kan niet echt een 2e kracht bedenken die op een prothese (in rust neem ik aan?) zou inwerken
(behalve de normaalkracht, maarja, die heb je in feite al)

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 09:24

de krachtkoppels berekenen lijkt me interessanter, bijvoorbeeld het koppel om de hiel als je met de prothese op de tenen gaat staan?

matthijsb

matthijsb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2009 - 17:50

sorry voor het late reageren, maar zat in tentamenweek.

We willen weten hoe de krachten lopen tijdens de drie fases van het lopen, het neerzetten, de tussenfase en de afzetfase. De tussenfase is simpel, dat is de halve zwaartekracht. De neerzetfase is denk ik ook simpel, want dan is alle kracht op het andere been, maar de afzetfase begrijp ik niet. hoe lopen de krachten dan en welke krachten zijn dat, is dat alleen zwaartekracht en normaalkracht, of nog meerdere? Ik zit helemaal vast hiermee.

ps over de krachtmomenten past niet helemaal in het werkstuk, dit is een soort opstapje naar het berekenen van de krachten op een sportprothese.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures