Het schakelen van pt100 weerstandselementen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Het schakelen van pt100 weerstandselementen

Hallo,

Op mijn stagebedrijf hebben ze een rare manier om gemiddelde temperaturen te meten. Als ze de gemiddelde temperatuur willen meten in een bepaalde zone zullen ze bijvoorbeeld 5 Pt100 elementen in parallel schakelen en aansluiten op de ingang van een regelaar. Het gaat hier over een driedraadsmeting. De regelaar werkt als volgt:

In het algemene geval (één Pt100 per ingang) stuurt de regelaar een stroom door het element en meet hij de spanning erover. Deze spanning is een maat voor de gemeten temperatuur.

Nu kan ik er echt niet bij dat ze de weerstandselementen parallel schakelen. De totale weerstand van een parallelschakeling is immers niet gelijk aan de gemiddelde weerstand van de geschakelde componenten.

Zie ik hier misschien iets over het hoofd?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Het schakelen van pt100 weerstandselementen

Als je 5 Pt100 elementen parallel schakelt hou je ongeveer 20 ohm over in plaats van 100 ohm. Dat zou kunnen werken als je tegen die regelaar kunt vertellen dat er een Pt20 aan hangt. Maar dat betwijfel ik, en ik vind het ook een rare werkwijze.

Berichten: 12.262

Re: Het schakelen van pt100 weerstandselementen

Waarom zou je die regelaar niet zo kunnen instellen dat de wenselijke waarde 20 ohm is?

Paralel (of serie) schakelen is nog steeds geen correcte manier om een goede gemiddelde temperatuur te bepalen, maar wel een aardige benadering.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Het schakelen van pt100 weerstandselementen

Waarom zou je die regelaar niet zo kunnen instellen dat de wenselijke waarde 20 ohm is?
Weet ik niet. Dat hangt van de regelaar af, de ene zal het kunnen, de andere niet.

Reageer