[constructie-en sterkteleer]iso- en hyperstatisch

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

[constructie-en sterkteleer]iso- en hyperstatisch

Ik kom de laatste tijd wel de termen isostatisch en hyperstatisch tegen bij liggers;ik krijg soms het gevoel dat dit oude wijn in nieuwe zakken is.

Graag zou ik van de modernisten deze termen omschreven zien,als dat mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [constructie-en sterkteleer]iso- en hyperstatisch

Isostatisch (engels: statically determinate) wil zeggen dat er evenveel onbekende reactiekrachten zijn dan je vergelijkingen kan opstellen. vb. ligger op 2 steunpunten

Hyperstatisch (engels: statically indeterminate) wil zeggen dat er meer onbekende reactiekrachten zijn dan je vergelijkingen kan opstellen. vb. ligger op meer dan 2 steunpunten.

Je kan ook uitwendige hyperstatische of inwendige hyperstatische constructies hebben. Inwendig zullen er staafkrachten te veel zijn. Uitwendig is zoals hierboven beschreven.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [constructie-en sterkteleer]iso- en hyperstatisch

jhnbk schreef:Isostatisch (engels: statically determinate) wil zeggen dat er evenveel onbekende reactiekrachten zijn dan je vergelijkingen kan opstellen. vb. ligger op 2 steunpunten

Dus statisch bepaald!?

Hyperstatisch (engels: statically indeterminate) wil zeggen dat er meer onbekende reactiekrachten zijn dan je vergelijkingen kan opstellen. vb. ligger op meer dan 2 steunpunten.

Dus statisch onbepaald!?

Je kan ook uitwendige hyperstatische of inwendige hyperstatische constructies hebben. Inwendig zullen er staafkrachten te veel zijn. Uitwendig is zoals hierboven beschreven.


Klopt mijn conclusie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [constructie-en sterkteleer]iso- en hyperstatisch

Ja correct! (Kan je ook zie aan de Engelse termen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [constructie-en sterkteleer]iso- en hyperstatisch

Hollanders maken hier woorden graag moeilijker te begrijpen door het gebruik van de termen iso en hyper;de engelsen en wrs.ook andere europeanen gebruiken duidelijker woorden.

Zal wel verband houden met kretologie;men kan met bepaald woordgebruik zich afzetten tegen andere vakgroeperingen,maar dit is een onderwerp voor de psychologie om erover te filosoferen!

Reageer