Zetmeel modificatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zetmeel modificatie

Momenteel ben ik bezig met een modificatie van aardappelzetmeel.

De uitgangsstof is gewoon natief aardappelzetmeel. Deze wordt gedepolymeriseert d.m.v chloorbleekloog. Het proces is nu op labschaal uitgevoerd, en het produkt valt binnen spec.

het probleem is echter dat het nu moet worden opgeschaalt naar een proces van 1000 kg produkt.

aangezien de reactie exotherm is, moet ik kijken naar de toename van de reactiewarmte die vrij komt zodat ik deze kan afvoeren. de verandering van de temperatuur op labschaal is te klein.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met dit soort berekeningen en enige tips heeft of gerelateerde webpages weet.

Berichten: 3

Re: Zetmeel modificatie

Ik heb momenteel een methode gevonden om het te berekenen. Ik probeer het door de bindingsenergie voor reactie en na reactie te berekenen: energie na - energie voor = vrijkomende energie. (exotherm)

Het natieve zetmeel heeft 2 ''H - C - OH'' groepen die dmv chloorbleekloog reageren tot ''C=O'' hierbij wordt water gevormd.

dus: ''H-C-OH'' + ''Na+" + ''ClO-'' ---> C=O + Na + Cl

ik doe het dan als volgt;

-4.1 - 4.5 - 2.72 enerzijds

-8.0 - 4.635 anderzijds

levert: 1.315 kJ/mol binding.

als ik nu ga kijken naar het experiment op labschaal: 1 kg zetmeel + 1 kg water wordt gesuspendeerd, en vervolgens word 30g Cl2 toegevoegd in de vorm van chloorbleekloog. dus in totaal kan er 30/70.9 mol reageren.

dus 30/70.9 * 1.315 kJ.

ik beschouw de reactie als een gesloten systeem, waarbij alle warmte wordt opgenomen door het water (1kg). Dan zou mijn temperatuur met maar liefst 15 graden moeten stijgen! Natuurlijk zal er warmte worden over gedragen aan de lucht maar naar mijn mening had ik toch wel een lichte temperatuurstijging moet waarnemen!

Beetje bullshit dat ik dit post, maar misschien voelt iemand zich geroepen om eens naar de berekening te kijken.

Reageer