Springen naar inhoud

[fysica] denkvraagjes wrijving

• Log in om te kunnen reageren

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 20:06

Hieronder even 2 multiple choice vraagjes, waar ik zelf met handboek bij niet op kan antwoorden...

Een ladder leunt tegen een muur. De ladder mag niet wegglijden, wat moet er gelden:
1) de wrijvingscoefficient tussen ladder en muur is niet nul
2) de wrijvingscoefficient tussen ladder en grond is niet nul
3) zowel 1) als 2)
4) ofwel 1) of 2)

Een fietser die rijdt remt heel eventjes zodat zijn willen blokkeren (en dus slippen). Nemen we de snelheid tijdens het remmen als referentie, wat is de fietssnelheid dan na het slippen?
1) hoger
2) lager
3) blijft gelijk

Dus: De lineaire snelheid blijft behouden tijdens het slippen (er is gewoon translatie), en na het remmen is er ook rotatie. v=omega.R (rollen zonder glijden). Conclusie: ??? Vanuit intuitie zou ik zeggen dat 3) het juiste antwoord is, want er kan toch geen snelheid "bijgemaakt" worden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 21:57

Beide vragen zijn niet helemaal duidelijk gesteld.
Bij de ladder is de wrijving met de grond in normale situaties voldoende om de ladder overeind te houden, maar het is natuurlijk andersom ook mogelijk (een ladder 'ophangen' aan de muur en laten rusten op een spiegelgladde vloer). In de meeste situaties zijn natuurlijk beide wrijvingscoefficienten >0 en spelen dus beide een rol.

Bij de 2e vraag is niet duidelijk of de fietser weer gaat trappen (zal wel niet). Daarvan uitgaande zou je kunnen redeneren: oefent er (op het moment dat het slippen stopt) een kracht uit op de fietser die het geheel zou kunnen versnellen of vertragen? Ik zie het niet. Dus jouw intuitieve antwoord lijkt me juist.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 00:03

Bij de ladder is de wrijving met de grond in normale situaties voldoende om de ladder overeind te houden, maar het is natuurlijk andersom ook mogelijk (een ladder 'ophangen' aan de muur en laten rusten op een spiegelgladde vloer).

Nee andersom is onmogelijk, maar als ik uitleg waarom dan geef ik ook meteen het antwoord dus dat doe ik voorlopig nog niet.

Daarvan uitgaande zou je kunnen redeneren: oefent er (op het moment dat het slippen stopt) een kracht uit op de fietser die het geheel zou kunnen versnellen of vertragen?

Ja, die kracht is er zeker.

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 13:34

Nee andersom is onmogelijk, maar als ik uitleg waarom dan geef ik ook meteen het antwoord dus dat doe ik voorlopig nog niet.

Zoals hier getekend: de muur duwt tegen de ladder met een "normaalkracht". Ook is er een wrijvingskracht, tegengesteld aan de bewegingsrichting. De zwaartekracht grijpt de ladder aan in zijn massamiddelpunt, en de wrijvingsloze vloer duwt op de ladder. De krachten in de verticale richting heffen elkaar op in een statische evenwichtssituatie, maar verticaal is er alleen de muur die duwt: de ladder zal naar beneden schuiven. Zit ik hier juist met de redenering?

Hier zie ik het echt niet... Ik blijf erbij dat de snelheid gelijk moet blijven?

Bijgevoegde afbeeldingen

• laddertegendemuur.JPG

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 14:01

Zoals hier getekend: de muur duwt tegen de ladder met een "normaalkracht". Ook is er een wrijvingskracht, tegengesteld aan de bewegingsrichting. De zwaartekracht grijpt de ladder aan in zijn massamiddelpunt, en de wrijvingsloze vloer duwt op de ladder. De krachten in de verticale richting heffen elkaar op in een statische evenwichtssituatie, maar verticaal horizontaal is er alleen de muur die duwt: de ladder zal naar beneden schuiven. Zit ik hier juist met de redenering?

Ja, volgens mij snap je hem.

Hier zie ik het echt niet... Ik blijf erbij dat de snelheid gelijk moet blijven?

Vanaf het moment dat je je remmen loslaat, willen je wielen weer gaan roteren. Bedenk onder invloed van welke kracht dat gaat, welke richting die kracht heeft en wat voor effect dat heeft op de snelheid van de gehele fiets (je wielen zitten immers weer aan de fiets vast).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures