Springen naar inhoud

Neutronen in materie

• Log in om te kunnen reageren

dtw

dtw

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 13:43

Wanneer een neutron materie binnen dringt dan is er geen interactie met de elektronen in de wolk van een atoom.
Dit begrijp ik niet. Sommige zeggen: Ja, maar een neutron is niet geladen. Dan denk ik: Dus? ze reageren toch ook met een proton in de kern. Dan komt men met: Ja, maar een proton is veel zwaarder dan een elektron. Dan denk ik weer: Ja, maar een proton dat materie indrinkt dat reageert WEL met de elektronen, terwijl je dan ook dat massaverschil hebt. Wat is nou eigenlijk de goede verklaring?
Just think about it ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 januari 2009 - 15:36

Wanneer een neutron materie binnen dringt dan is er geen interactie met de elektronen in de wolk van een atoom.
Dit begrijp ik niet. Sommige zeggen: Ja, maar een neutron is niet geladen. Dan denk ik: Dus? ze reageren toch ook met een proton in de kern. Dan komt men met: Ja, maar een proton is veel zwaarder dan een elektron. Dan denk ik weer: Ja, maar een proton dat materie indrinkt dat reageert WEL met de elektronen, terwijl je dan ook dat massaverschil hebt. Wat is nou eigenlijk de goede verklaring?

Tussen een proton en neutron werkt aantrekkende sterke kernkracht mits de hun afstand niet veel groter is dan hun eigen afmetingen.
Elektronen zijn ongevoelig voor die kracht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures