Oorsprong 'play, pause, stop, record'

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Oorsprong 'play, pause, stop, record'

Beste,

Ik vroeg me af waar de play-, stopbuttons etc. vandaan komen:

Afbeelding

Waar werd het voor het eerst toegepast en wie bedacht het? Hoop dat iemand me kan helpen, want op het internet kom ik niet veel verder.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 14

Re: Oorsprong 'play, pause, stop, record'

Dat lijkt me duidelijk. De playbutton is een soort pijl die naar rechts wijst. Aangezien wij altijd van links naar rechts lezen enzo en de tijd weergeven van links naar rechts. De stopvierkant kwam daarna die nergens heenwijst. dus Stop. et pauzeteken is ook simpel. Het geeft aan dat er een gat tussen twee periodes zit. Een gat tussen de film, en pauze. De vooruitspoelen is logisch en achteruit ook...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oorsprong 'play, pause, stop, record'

Je geeft geen antwoord op de vragen die ik hier stel. Het is zeker logisch, maar waar werd het voor het eerst toegepast en wie kwam ermee?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Oorsprong 'play, pause, stop, record'

anusthesist schreef:Beste,

Ik vroeg me af waar de play-, stopbuttons etc. vandaan komen:

Waar werd het voor het eerst toegepast en wie bedacht het? Hoop dat iemand me kan helpen, want op het internet kom ik niet veel verder.
Zonder zeker te zijn:

Volgens mij moet je zoeken in de jaren '50-'60 bij de niet eerste, maar vanaf de volgende generaties reel-to-reel recorders.

Men moest symbolen vinden om de woorden pauze, play, forward, fast forward, enz te vervangen (ruimte en onelegant) of als bijkomend symbool op de knoppen die steeds eleganter en compacter werden.

Ik denk dat dit niet plots compleet maar deels soort per soort ging.

Het symbool voor Pauze geven sommige de muziek notatie Caesura als bron, anderen een afgeleide van een Japannees symbool voor pauze dat er uitziet als een soort vervormde lange ij.

Hier nog een andere: http://www.symbols.com/encyclopedia/28/2818.html

Ik denk dat je deze symbolen moet vermoeden (haast zeker) van lang voor de CPU media spelers, en niet plots samen gekomen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oorsprong 'play, pause, stop, record'

Dankjewel, daar heb ik iets aan :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Oorsprong 'play, pause, stop, record'

anusthesist,

graag gedaan.
Men moest symbolen vinden om de woorden pauze, play, forward, fast forward, enz te vervangen (ruimte en onelegant) of ....
Lees bovenstaande zin als:
Men moest symbolen vinden om de woorden pauze, play, forward, fast forward, enz te vervangen (ruimte, onelegant en taalgevoelig) of ....
En die Japannese soort vervormde lange ij is een ij zonder puntjes.
Eric

Reageer