Is bewustzijn een ruimte?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 145

Is bewustzijn een ruimte?

Hoe ziet men het bewustzijn?.

uitgangspositie om tot een beeld te komen van wat het is:

Is Bewustzijn een Ruimte?.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Is Bewustzijn een Ruimte?
Ik dacht meer aan een toestand, namelijk een toestand van de geest.

Hyper alert, bij bewust zijn, beneveld, slaap, bewusteloos, onbewustheid.

Wat het bewustzijn zelf is, lijkt mij een onoplosbaar raadsel; één van de grote raadsels van het leven.

Ik zie er als fysicus geen ruimte in. Een ruimte kan gevuld worden met materie en energie.

Berichten: 145

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Iemand kan iets als benauwend ervaren of iemand gaat er luchtig mee om, de woorden benauwend en luchtig zeggen al dat het een toestand is, een toestand van de geest. Maar benauwend en luchtig kent iedereen wel als toestand van de geest en dit duidt erop dat het bewustzijn gedurende momenten verschilt en waar een verschil is is een ruimte.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Als je met die ruimte je hersenen bedoeld, ben ik het met je eens, maar ik denk dat je op iets anders doelt.

We weten zoals Thermo al zei nog bijna niets van bewustzijn. Ik denk dat je bewustzijn niets meer is dan de activiteit in je hersenen. Gewoon een enorm ingewikkelde interactie tussen neuronen via miljarden stroompjes, stopt deze activiteit, dan is je bewustzijn weg.

Berichten: 145

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Als je onderstaand meeneemt:

Bewustzijn wordt omschreven als subjectieve reflectie op indrukken uit de buitenwereld (weten van wat je ziet, hoort of voelt en daarover kunnen vertellen) of op eigen mentale processen (weten van wat er in je omgaat en daarover kunnen vertellen).

In het laatste geval is er "iets" wat naar de eigen mentale processen "kijkt". Als de interactie tussen neuronen via miljarden stroompjes en de weergave hiervan in het bewustzijn de som is van deze interactie, dan kun je zeggen dat mocht ik mij bewust worden van deze weergave en deze weergave "bekijk" zoals ik naar de omgeving kijk, er geen verschil is tussen de eerste en de tweede omschrijving van het bewustzijn. Er is in beide gevallen sprake van een waarnemer(subject) en het waargenomene(object)

Hoe kan de weergave van een proces wat door de hersenen is geconstrueerd, zichzelf waarnemen zonder daarbij een tweedeling in de ruimte te maken?
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Hoe kan de weergave van een proces wat door de hersenen is geconstrueerd, zichzelf waarnemen zonder daarbij een tweedeling in de ruimte te maken?


Die tweedeling zit in de ruimte. Het bewustzijn is daar weer een onderdeel van en is niet die ruimte zelf, waarbij de definitie van bewustzijn is: 'het bewust zijn van' en niet 'de mate van excitatie waardoor iemand bij bewustzijn is'. Die laatste is nergens onderdeel van, maar is het geheel waarin alle processen zich afspelen. Dit zou je figuurlijk dus wel als een soort van ruimte kunnen beschouwen, ware het niet dat het structuren betreft. In de letterlijke zin van het woord ruimte kun je er niet van spreken. Anders is de citroenzuurcyclus ook een ruimte, of om dichterbij huis te blijven; herinneringen, emoties en alle andere aspecten van de menselijke geest.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 145

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Stel dat ik er vanuit ga dat de projectie van de weergave onderdeel is van het proces en dat vervolgens het totale proces de som is, gegenereerd door het zelf, immers iets moet het proces in goede banen leiden. Dan kun je toch stellen dat als het zelf zich bewust wordt van deze som, het zelf deze som is. Men zegt wel, het zelf bestaat dan ook nooit zonder de relatie tot ‘de ander’ of ‘het andere’. Als in het geval van het zelf en de som het geheel 1 is spreekt men niet meer over het zelf, maar over zijn. In dit geval volgt het zijn de som en de som het zijn, oftewel intuïtie. Bewustzijn is het product van de som en het zijn.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Berichten: 145

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Een feit, bewustzijn heeft een inhoud...
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Ja, maar niet zoals 3D-objecten een inhoud hebben, eerder zoals tekst een inhoud heeft. Ter vergelijking: dat je vier dimensies (en meer) kan voorstellen op een blad maakt niet opeens dat dat blad vier dimensies heeft.

Berichten: 145

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Stel nou dat bewustzijn geen ruimte is. Dan kan ik in principe alles denken en voorstellen wat ik maar wil, en zeker zoals tekst een inhoud heeft, maar als ik vraag om de tekst, oneindigheid te denken en niet alleen te denken maar het je ook voor te stellen zodanig dat oneindigheid betekenis voor je krijgt, dan antwoord jij, is mijn voorzichtige inschatting, Sorry, maar ik kan me bij dit 'alles' weinig voorstellen....
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Ik kan me de oneindigheid inderdaad niet voorstellen... En dus?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Een feit, bewustzijn heeft een inhoud...
Kan er iets in (inhoud)? Of bedoelje volume (de ruimte die bewustzijn inneemt.

Een feit? Hoe weet je dat?

Berichten: 145

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Het feit dat oneindigheid niet voor te stellen is zegt wat over het bewustzijn, de oneindigheid is in deze een absolute te noemen echter zonder vorm. Het bewustzijn welke zich deze absolute niet voor kan stellen lijkt ergens begrensd of anders gezegd het bewustzijn is begrensd voor de vormloze absolute oneindigheid. Als je kijkt naar de begrenzer welke het bewustzijn belet om een voorstelling te maken van oneindigheid dan kom je uit bij gevoel. Aangezien gevoel optreed als begrenzer van het bewustzijn en tegelijkertijd onderdeel is van de belevingswereld kun je zeggen dat deze belevingswereld zichzelf begrensd heeft tegen iets wat grenzeloos oneindig is.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Berichten: 145

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Dat wat als onwerkelijk beschouwd wordt kan niet als werkelijk worden ervaren.

Kijkend naar de oneindigheid als een voorstelling is onwerkelijk, oneindigheid als werkelijk ervaren is als zwaartekracht beleven, dat wat vervormd wordt is onwerkelijk kijken.
Een feit, bewustzijn heeft een inhoud...
Kan er iets in (inhoud)? Of bedoelje volume (de ruimte die bewustzijn inneemt.
Ligt eraan hoe je er naar kijkt... :D
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Berichten: 254

Re: Is bewustzijn een ruimte?

Tijdens het denken en visueel maken van gebeurtenissen, vormt materie een beeld van het geen waarover je denkt. Het beeld / de gebeurtenis kan je in gedachten waarnemen, de waarneming in gedachten vergt opbouw van materie die ruimte creeert. Het bewust oproepen van een gebeurtenis zorgt voor opbouw van het beeld, dan kan je stellen dat het bewustzijn uit ruimte bestaat.

Ruimte waarin je IK persoon zich manifesteert.

Gr. Sign

Reageer