Springen naar inhoud

[fysica] mechanica en golven: meerkeuzevragen.

• Log in om te kunnen reageren

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 12:18

Ik heb hier een paar examenvragen van de vorige jaren, maar zonder antwoord. Op deze kan ik zelf niets verzinnen, dusja...

1) Twee personen hebben geluidsinstallatie. De eerste: vermogen 800W, rendement 85db/W. De tweede: vermogen 40W, rendement 103db/W. Wie kan het meeste last bezorgen aan de buren?
Het antwoord moet persoon 2 zijn, maar ik zou niet weten hoe ik er aan moet beginnen? Het lijkt me veel logischer dat persoon 1 meer last kan geven, omdat zijn vermogen veel groter is: 800W en 85db/W --> 800x85 dB? Maar zo simpel is het dus niet?

2) Als een wagentje een looping maakt kom het niet los van de rails als:
a) de centripetale kracht kleiner is dan Fz op de wagen
b) de centripetale kracht groter is dan Fz
c) ze elkaar opheffen

Als het wagentje bovenaan zijn looping is: kan je dus Fz aanduiden en de centripetale kracht. Maar die vectoren gaan alletwee naar beneden, hoe kunnen ze elkaar dan opheffen? Want als je vb. de minimumsnelheid vanboven in de looping zoekt zeg je toch dat m(v≤/R) = m.g , niet?

3) Twee blokken liggen op elkaar op een horizontaal wrijvingsloos oppervlak. Op de onderste werkt een kracht in van 100N. Wat is de minimale statische wrijvingscoefficient (mu) zodat de blokken niet gaan verschuiven? Wat is de versnelling van beide blokken samen?

massa van 1 blok = M. dus je hebt
100N-Fw = Fres
100N - (mu.Fn) = Fres

Maar wanneer blijven de beide blokken samen? ik vermoed dat daarvoor de resulterende kracht nul moet zijn, dus:
100N - (mu.2M) = 0

Is deze redenering juist, en staat die 2M juist, of moet het 1M zijn?

4) Als we een voorwerp loodrecht de lucht in gooien, wat is dan de richting van de corioliskracht?
a) oostelijk
b)westelijk
c)noordelijk
d)de corioliskracht is nul

ik zou zeggen a, maar antwoord d laat me twijfelen, aangezien de coriolis een intertiaalkracht is...

5) Een man stapt op een plateau dat wrijvingsloos draait. Een toeschouwer ziet dat:
a) de man vooruit gaat
b) de man achteruit gaat
c) de man blijft staan

C lijkt me logisch, maar enkele voorbeelden in mijn handboek ivm impulsmoment doen me twijfelen.

6) Raket produceert vermogen van 50MW. Wat is het aantal decibels op 5km afstand.
Zelfde probleem als 1).

Groetjes,
abel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 12:49

1) Twee personen hebben geluidsinstallatie. De eerste: vermogen 800W, rendement 85db/W. De tweede: vermogen 40W, rendement 103db/W. Wie kan het meeste last bezorgen aan de buren?
Het antwoord moet persoon 2 zijn, maar ik zou niet weten hoe ik er aan moet beginnen? Het lijkt me veel logischer dat persoon 1 meer last kan geven, omdat zijn vermogen veel groter is: 800W en 85db/W --> 800x85 dB? Maar zo simpel is het dus niet?

Vergeet niet de logaritmische schaal. Persoon 2 heeft 103-85 = 18, geeft 1018/10 = 63.1 meer rendement.
Persoon 1 moet dan 63.1 meer vermogen hebben voor hetzelfde geluid, ofwel 63.1 * 40 = 2524W.

Volgens mij...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 13:36

Vergeet niet de logaritmische schaal. Persoon 2 heeft 103-85 = 18, geeft 1018/10 = 63.1 meer rendement.
Persoon 1 moet dan 63.1 meer vermogen hebben voor hetzelfde geluid, ofwel 63.1 * 40 = 2524W.

Volgens mij...

Juist! Dat zag ik dus over het hoofd.
De eerste kan 114 dB lawaai maken, en de tweede voor 119dB.
Bedankt!

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2009 - 13:57

c) ze elkaar opheffen

Als het wagentje bovenaan zijn looping is: kan je dus Fz aanduiden en de centripetale kracht. Maar die vectoren gaan alletwee naar beneden, hoe kunnen ze elkaar dan opheffen? Want als je vb. de minimumsnelheid vanboven in de looping zoekt zeg je toch dat m(v≤/R) = m.g , niet?

Hmm, volgens mij gaat dat idd over de centrifugale kracht...deze zijn natuurlijk even groot maar tegengesteld in richting. Dan maakt het ook nog uit of je wagentje binnen of buiten de cirkel rijdt (wsl is het binnen, maar je weet nooit :P ).

3) Twee blokken liggen op elkaar op een horizontaal wrijvingsloos oppervlak. Op de onderste werkt een kracht in van 100N. Wat is de minimale statische wrijvingscoefficient (mu) zodat de blokken niet gaan verschuiven? Wat is de versnelling van beide blokken samen?

massa van 1 blok = M. dus je hebt
100N-Fw = Fres
100N - (mu.Fn) = Fres

Maar wanneer blijven de beide blokken samen? ik vermoed dat daarvoor de resulterende kracht nul moet zijn, dus:
100N - (mu.2M) = 0

Is deze redenering juist, en staat die 2M juist, of moet het 1M zijn?

Ben niet zeker, maar volgens mij moet het idd M zijn hier. En dat is geen grote fout, maar je bent een g vergeten :D

5) Een man stapt op een plateau dat wrijvingsloos draait. Een toeschouwer ziet dat:
a) de man vooruit gaat
b) de man achteruit gaat
c) de man blijft staan

C lijkt me logisch, maar enkele voorbeelden in mijn handboek ivm impulsmoment doen me twijfelen.

Maakt het niet uit waar die toeschouwer staat en hoe je plaat draait? :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 14:35

De toeschouwer staat dus niet op de plaat! Hij ziet het van buitenaf gebeuren.

Maar over de looping: de zwaartekracht, die zal toch het karretje naar beneden trekken, en de centripetale kracht wijst toch altijd naar het midden van de cirkel, dus wijst ook naar beneden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2009 - 21:41

Een vraag die heel wat simpeler was toen we het nog, in een ver en grijs verleden, over centrifugaalkrachten hadden.

c) ze elkaar opheffen

De centripetale kracht moet minstens even groot zijn als, en liefst iets groter dan Fz, zodat er nog een restantje door de baan te leveren centripetaalkracht overblijft om ervoor te zorgen dat het karretje nog juis op de rails blijft. Ze kunnen elkaar inderdaad nooit opheffen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 09:15

Een vraag die heel wat simpeler was toen we het nog, in een ver en grijs verleden, over centrifugaalkrachten hadden.

De centripetale kracht moet minstens even groot zijn als, en liefst iets groter dan Fz, zodat er nog een restantje door de baan te leveren centripetaalkracht overblijft om ervoor te zorgen dat het karretje nog juis op de rails blijft. Ze kunnen elkaar inderdaad nooit opheffen.

Maar van wat is de centripetaalkracht dan hier de som? Is er nog een kracht opwaarts gericht, een soort "normaalkracht" van de wagentjes op de rails?

Als ik een tekening probeer te maken kom ik er ook niet uit...

edit: mijn probleem is het volgende: er is dus een resulterende kracht, die we dus de centripetaalkracht noemen, en altijd naar beneden gericht is, in dit geval. Maar als deze er is, en naar beneden gericht is, waarom vallen de wagentjes dan niet?

Veranderd door abel, 26 januari 2009 - 09:17

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2009 - 16:35

mijn probleem is het volgende: er is dus een resulterende kracht, die we dus de centripetaalkracht noemen, en altijd naar beneden gericht is, in dit geval. Maar als deze er is, en naar beneden gericht is, waarom vallen de wagentjes dan niet? Maar als deze er is, en naar beneden gericht is, waarom vallen de wagentjes dan niet?

Om dezelfde reden dat als je een zijwaartse kracht op een rijdende auto begint uit te oefenen, die auto ook niet onmiddellijk een haakse hoek slaat en terstond in de richting van die kracht begint te bewegen. Gewoon een kestie van traagheid dus. Daarom MOET het autootje bovenin wel een minimale snelheid hebben. Omdat traagheid op zich zo lastig als een kracht overkomt, wordt dit soort sommetjes ogenschijnlijk ingewikkeld. Je kunt dus beter aan optelsommetjes van snelheids- en versnellingsvectoren beginnen, en dan zie je dat onder bepaalde omstandigheden dat karretje netjes de baan zal blijven volgen.

Heel, heel vroeger was rekenen met centriFUGAALkracht nog toegelaten, en ziet dit dingetje er dan ineens een stuk simpeler uit. Maar ja, rekenen met centrifugaalkracht maakt Šndere problemen dan ineens weer heel erg ingewikkeld en onoverzichtelijk.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2009 - 16:47

Heel, heel vroeger was rekenen met centriFUGAALkracht nog toegelaten, en ziet dit dingetje er dan ineens een stuk simpeler uit. Maar ja, rekenen met centrifugaalkracht maakt Šndere problemen dan ineens weer heel erg ingewikkeld en onoverzichtelijk.

Ik heb centrifugaal nog gezien dit jaar :D Heb dat vak samen met de bachers fyica...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2009 - 17:03

Ik heb centrifugaal nog gezien dit jaar

Hij wordt nog wel eens gebruikt als rekentruukje, doe ik ook nog wel eens(en dan wordt dat er hopelijk nadrukkelijk bijgezegd).

In dit geval, met MC-vragen die nadrukkelijk over centripetaalkrachten praten wordt dat moeilijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures