Beta oxidatie oneven vetzuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Beta oxidatie oneven vetzuren

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Ik niet hoe je de ATP productie van de oxidatie van oneven vetzuren uitrekend. Weet iemand hoe je dit moet doen. Ook na zoektocht op internet kom ik er niet helemaa uit. Ik wil het voor valeriaanzuur weten maar willekeurig ander oneven voorbeeld maakt mij ook heel gelukkig.

Alvast bedankt!

Berichten: 39

Re: Beta oxidatie oneven vetzuren

Het metabolisme van oneven vetzuren, welke trouwens in het lichaam veel minder voorkomen dan even vetzuren, is grotendeels onbekend. Het is zeker niet zo dat ze door de beta oxidatie per 2 C's worden afgebroken tot valeriaanzuur, wat dan gemetaboliseerd wordt. Ik ben er zelfs niet zeker van dat valeriaanzuur is product is welke natuurlijk in het lichaam voorkomt (itt iso-valeriaanzuur wat een afbraakproduct is in het metabolsime van vertakte keten amminozuren). Ik zag een recent artikel, welke gratis beschikbaar is. Mogelijks heb je er wat aan: Metabolism of odd-numbered fatty acids and even-numbered fatty acids in mouse.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Beta oxidatie oneven vetzuren

Valeriaanzuur (thioester op coA) wordt tot propionyl coA omgezet via beta oxidatie. Dit wordt gecarboxyleerd tot 2-methylmalonyl coA met verbruik van 1 ATP. 2-MM coA wordt dan omgevormd tot succinyl coA (dmv een mutase) en dit wordt afgewerkt tot oxaloacetaat in de Krebscyclus. Je krijgt dus de typische NADH's en FADH2's van de beta oxidatie tot propionylcoA, waar je nog eens 1 NADH en 1 FADH2 krijgt via Krebs. De ATP die je nodig hebt wordt gecompenseerd door het gevormde GTP in de Krebscyclus. Hierdoor verlies je wel alles wat je in de eerste stappen van Krebs gekregen zou hebben uit acetyl coA.

Berichten: 39

Re: Beta oxidatie oneven vetzuren

Valeriaanzuur (thioester op coA) wordt tot propionyl coA omgezet via beta oxidatie.
Welk enzym van de beta-oxidatie doet dit dan? SCAD? Ik kan geen referenties vinden dat SCAD valeryl-CoA omzet propionyl-CoA... SCADD patiënten hebben typisch accumulatie van C4, geen C3 of C5. Kan je een referentie geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Beta oxidatie oneven vetzuren

Welk enzym van de beta-oxidatie doet dit dan? SCAD? Ik kan geen referenties vinden dat SCAD valeryl-CoA omzet propionyl-CoA...
Ik zie niet in waarom dat niet zou zijn, maar ik heb wel eens wat gegoogled.

http://lib.bioinfo.pl/meid:272742

Dit artikel zegt dat een SCAD uit een bacterie (Pseudomonas) enzymatische activiteit had met hexanoyl, valeryl en butyryl coA, wat zou overeenkomen met andere SCAD's.

http://www.patentstorm.us/patents/6740679/description.html
Triheptanoin is first broken down into three molecules of heptanoic acid and glycerol. As illustrated in FIG. 2, the heptanoic acid is then broken down through normal β-oxidative procedures to n-valeryl-CoA (C5) and acetyl-CoA (C2) in the first cycle. In the second cycle, the n-valeryl-CoA is then broken down to propionyl-CoA (C3) and acetyl-CoA (C2), both of which are important precursors as fuel for the Kreb's cycle and energy production.
De figuren staan wel niet op de site.
SCADD patiënten hebben typisch accumulatie van C4, geen C3 of C5. Kan je een referentie geven?
Waarschijnlijk omdat oneven vetzuren niet veel voorkomen, gezien de normale biosynthese van vetzuren. Maar metabolisme lijkt me wel mogelijk te zijn.

Reageer