Springen naar inhoud

[thermische fysica]

• Log in om te kunnen reageren

SarahLinde

SarahLinde

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 14:17

Voor een tentamen werd ons aangeraden de antwoorden op een aantal "orde van grootte"-vragen te weten, enkele lukte mij echter niet zelf uit te bedenken. De opdracht is "Geef zonder berekening een schatting, uiteraard met bijbehorende eenheden, voor (de orde van grootte van): "

De vragen die hierbij gesteld waren die ik niet wist waren:

-de hoogte in de aardse atmosfeer waarop de zuurstof- of stikstofconcentratie met een factor e
gedaald is t.o.v. de concentratie zeeniveau;
-de typische onderlinge afstand tussen buuratomen in een gas bij kamertemperatuur en 1 atmosfeer
druk;
-de typische tijd die een colloidaal deeltje nodig heeft om zich in stilstaand water door diffusie
te verplaatsen over een afstand gelijk aan zijn eigen diameter.

Ik zou graag de antwoorden hierop weten, maar met een hint hoe je deze waardes zou kunnen schatten zou ik ook al erg blij zijn!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40350 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2009 - 21:02

Geef zonder berekening een schatting, uiteraard met bijbehorende eenheden, voor (de orde van grootte van): "

Is dat niet heel erg nattevingerwerk voor zaken waarmee een normaal mens geen praktische ervaring heeft?

Deze:

-de typische onderlinge afstand tussen buuratomen in een gas bij kamertemperatuur en 1 atmosfeer
druk;

zou ik prima weten te berekenen gebaseerd op de wetenschap dat 1 mol gas ongeveer 6·1023 moleculen is, en dan ca 24,5 L ruimte inneemt. Maar dat zijn zulke buiten mijn praktische ervaring liggende kleine afstanden dat ik dat niet eens op een factor 1000 nauwkeurig zonder een (hoofd)berekening zou weten te gokken, laat staan schatten.

mijn schatting mét ruwe berekening:
24,5 L is een kubus van (afgerond naar boven) ongeveer 0,3 x 0,3 x 0,3 m
1 mol is ongeveer 6·1023, ofwel 0,6·1024 de derdemachtswordel daarvan ligt ergens tussen de 0,8 en 0,9·108, afgerond naar boven 0,9·108 stuks langs een ribbe van een kubus waarover ze eerlijk verdeeld zijn.
De onderlinge afstand is dan in de orde van grootte 0,3·10-8 m, of zo je wil ergens tussen de 10-8 en 10-9 m.

Maar om zoiets zonder (zelfs maar een ruwe) berekening te schatten? :D pfoei.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3126 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 januari 2009 - 08:23

de hoogte in de aardse atmosfeer waarop de zuurstof- of stikstofconcentratie met een factor e gedaald is t.o.v. de concentratie zeeniveau

ongeveer gelijk aan de halveringshoogte. geen idee van het aantal km.

de typische onderlinge afstand tussen buuratomen in een gas bij kamertemperatuur en 1 atmosfeer druk

10x de middellijn vd moleculen; een aantal nanometers.

de typische tijd die een colloidaal deeltje nodig heeft om zich in stilstaand water door diffusie te verplaatsen over een afstand gelijk aan zijn eigen diameter.

afstand = driftsnelheid x tijdsduur. De momentane snelheid is in de orde van grootte van 0,1 km/s. Geen idee van de driftsnelheid; misschien 10x zo klein als de thermische snelheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Vacatures