Stabiele radicalen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Stabiele radicalen?

Als ik naar de structuur van NO en NO2 kijk zie ik dat het in feite radicalen zijn. Bij allebei heeft de stikstof een ongepaard elektron en is het dus een 'heptetstructuur'. Hoe komt het dat deze gassen dan toch vrij stabiel zijn? En dat een anion als NO32- niet bestaat, waar N eveneens een heptetstructuur zou hebben en dimerisatie analoog aan stikstofdioxide om de stabiliteit te bevorderen mogelijk is? (Dus een centrale stikstof met één ongepaard elektron en drie enkelvoudige bindingen naar de drie O's.)

Berichten: 39

Re: Stabiele radicalen?

Volgens mij zijn NO en NO2 helemaal zo stabiel. Halfwaardetijd van NO (in het lichaam) is slechts enkele seconden. NO wordt in het lichaam ook aangemaakt in macrofagen, waar het als vrij radicaal wordt ingezet ter verdediging.

Bij medische toepassingen waarbij NO wordt toegediend (in de ingeademde lucht --> wordt toegepast bij pulmonale hypertensie) is de spontane oxidatie tot NO2 een probleem. NO2 is een sterke oxidator, en oxideert zo ongeveer alles in het lichaam wat er te oxideren valt.

Reageer