Massa omzetten in bytes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Massa omzetten in bytes

Ik vroeg me af of het mogelijk is om bijv. een beker of lamp om te zetten mbv een portal of iets dergelijks waarmee het product/massa verdwijnt en wordt getransformeerd naar een pc of digitale wereld. Zou wat mij betreft de ideale virtual reality gaming zijn. Ik ben zelf niet zo thuis in de wetenschap, dus ik vraag mij af of een van jullie dit weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Massa omzetten in bytes

Het klinkt niet als iets dat mogelijk is, maar hoe stel je je dat precies voor, of leg eens uit wat je precies bedoelt?

Wat is "een PC of digitale wereld", een soort Second Life? Objecten zijn daarin geprogrammeerd, dat is niet een kwestie van atomen omzetten naar bits ofzo :D

Overigens, in jouw voorstelling van zaken, als de computer crasht, zijn de objecten dan voorgoed kwijt?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Massa omzetten in bytes

Ik vroeg me af of het mogelijk is om bijv. een beker of lamp om te zetten mbv een portal of iets dergelijks waarmee het product/massa verdwijnt en wordt getransformeerd naar een pc of digitale wereld.
Dat heet een simulatie van de werkelijkheid. In een tekenfilm heeft ook geen enkel object een reële massa.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Massa omzetten in bytes

Het enige wat in de buurt komt en wat ik niet 100% strikt onmogelijk acht (doch voorlopig wel) is een soort atoom-scanner, die een object scant en die informatie opslaat. Optioneel kun je het object misschien ook nog vernietigen (omzetten in energie, of afbreken tot subatomaire deeltjes en er water van maken ofzo).

Van de opgeslagen informatie kun je dan in cyberspace een virtuele versie laten zien, maar die staat niet in verband met het fysieke origineel, dat is gewoon een simulatie/visualisatie.

En nog verder fantaserend zou je dan op basis van de informatie het fysieke object ook weer opbouwen (met andere materie), met een atoom-configurator. Een soort quantumversie van een 3D printer zeg maar :D

Daarmee heb je gelijk het ultieme teleporteer- en kloonapparaat. Verwacht dit niet in de nabije toekomst :P
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 3

Re: Massa omzetten in bytes

Roger zo bedoel ik het ja, maar zoals jij het omschrijft wordt er dan een kopie gemaakt en die omgezet naar de pc en het orgineel vernietigd. Is het niet mogelijk om het orgineel om te zetten in bytes en dan hetzelfde orgineel weer om te zetten in massa.

persoon ====> loopt door poort of iets dergelijks ( atoom scanner) => en is dan in virtuele wereld

8-) ==================> :D =======================> :P

Weer terug<===========Via de poort<====================en dan van de virtuele wereld

zo is het naar mijn mening zo duidelijk mogelijk uitgelegd ;) . Is dit bovenstaande mogelijk?? want je krijgt namelijk ook een probleem als je bijvoorbeeld je hoofd door de portal steekt dat je dan dood gaat omdat je dan in de echte wereld zonder hoofd loopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Massa omzetten in bytes

Nee, ik denk niet dat dat erin zit, anders dan zelf het scannen + vernietigen van het origineel te combineren (zoals in mijn fantasie-oplossing). Zoiets is geen omzetting of fysiek conversieproces, de oorspronkelijke atomen staan op geen enkele manier in verband met hun digitale representatie.

Of het scanproces moet zelf al destructief van aard zijn, maar dat blijft effectief het zelfde principe.

En alleen je hoofd scannen en dan het origineel vernietigen lijkt me inderdaad redelijk ongezond 8-)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 582

Re: Massa omzetten in bytes

Ik vroeg me af of het mogelijk is om bijv. een beker of lamp om te zetten mbv een portal of iets dergelijks waarmee het product/massa verdwijnt en wordt getransformeerd naar een pc of digitale wereld. Zou wat mij betreft de ideale virtual reality gaming zijn. Ik ben zelf niet zo thuis in de wetenschap, dus ik vraag mij af of een van jullie dit weet?
In de film "Tron" uit 1982 laten ze zoiets zien. Maar het berust geheel op fantasie.

De videospelletjesmaker wordt in de digitale wereld opgenomen en beleeft een fantasieavontuur.

In 1982 was de film vernieuwend door de computeranimatie die toen nog in de kinderschoenen stond.

De echte wereld bestaat uit materie waarbij de eigenschappen van de materie van belang zijn voor de functie.

De bits en bytes bestaan uit ordening van (materie). het maakt in principe niet uit op welke stof die bytes geordend zijn. IJzeroxide op de platen van harde schijven , putjes in plastic van een cd of dvd of de electronen in een geheugenchip of de lichtpulsen in een glasvezeldraad.

Allemaal vormen van ordening.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Massa omzetten in bytes

Het lijkt me sowieso al tricky om het menselijk lichaam te vertalen in een digitale wereld. Jouw lichaam en brein kunnen miljoenen dingen die niet geprogrammeerd zijn, dus deze informatie zal je verliezen als je lichaam gedigitaliseerd raakt. En stel je voor dat je gewond raakt in de digitale wereld. Hoe is dat dan geprogrammeerd? Hoe kom je dan de digitale wereld weer uit? Leuk om een keertje filosofisch over alle problemen te denken hoor, maar ik denk niet dat dit ooit mogelijk zou zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Massa omzetten in bytes

Als je iets omzet wordt automatisch het oude vernietigd.

Dus van atomen naar informatie (bits) moeten de atomen verdwijnen (=vernietigen) anders heb je alleen een kopie.

Bewustzijn is mogelijk voor 100% door de rangorde van atomen bepaald (gevoelig onderwerp voor mensen die in een ziel geloven, maar laten we hier even uitgaan dat het zo is).

In dat geval leeft je kopie nadat het origineel vernietigd is gewoon verder alsof het het origineel is.

Zolang de computer beter is dan het menselijk bewustzijn (en dat kan nog wel eventjes duren) zou je een programma kunnen maken dat het bewustzijn nabootst of in ieder geval dezelfde keuzes maakt als dat jij zou doen.

Als je vervolgens weer uit de digitale wereld wil zal de quantum 3-d printer je weer helemaal in elkaar moeten zetten inclusief de nieuw toegevoegde herinneringen.

Dan lijkt het net alsof je in de digitale wereld bent geweest.

Of je in die tijd echt geleefd heb is een goede vraag, maar dat zou je ook kunnen zeggen over 5 minuten geleden.

Heb ik 5 minuten terug echt bewustzijn gehad of heb ik alleen een herinnering die dat denkt.

Maar waarom zou je dit willen? (behalve voor vervoer zoals de Star Trek transporters).

Is virtual reality niet veel makkelijker?

Dat kan uiteindelijk ook zo gemaakt worden dat je het niet met echt kan onderscheiden.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 3

Re: Massa omzetten in bytes

Het lijkt mij een realistische manier van virtual reality, omdat de pc dan gevoelens ( koud, hitte e.d.) kan nabootsen.

drm vroeg ik het me af ;)

zoiets uitvinden mbv het wetenschapforum en dan patent aanvragen hahaha

groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Massa omzetten in bytes

Zolang de computer beter is dan het menselijk bewustzijn (en dat kan nog wel eventjes duren) zou je een programma kunnen maken dat het bewustzijn nabootst of in ieder geval dezelfde keuzes maakt als dat jij zou doen.
Om dit te programmeren moet de mensheid dus weten wat de relatie is tussen de positie van de atomen van een menselijk lichaam en wat dit betekent op macroscopische schaal. Ik zou dat al welhaast de theorie van alles willen noemen, in ieder geval zal het in ons leven nog niet bekend zijn, is mijn inschatting.

Reageer