Springen naar inhoud

[scheikunde] cobalt-molybdeen katalysator

• Log in om te kunnen reageren

jobpws

jobpws

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 16:19

goedemiddag! ik ben bezig met mijn profielwerkstuk waarin o.a. de ontzwaveling van aardolie aan bod komt. hierbij wordt oa gebruik gemaakt van een cobalt-molybdeen katalysator. ik zou graag de structuur van deze katalysator in mijn werkstuk zetten, maar ik kan hiervan nergens een duidelijke tekening vinden en ik heb ook zelf geen idee hoe zo'n katalysator eruit ziet..

is er iemand die mij hiermee kan helpen?

alvast bedankt!

job

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 januari 2009 - 21:57

ik zou graag de structuur van deze katalysator in mijn werkstuk zetten, maar ik kan hiervan nergens een duidelijke tekening vinden en ik heb ook zelf geen idee hoe zo'n katalysator eruit ziet

Wat bedoel je met de struktuur?
Die katalysator ziet eruit als gekleurde hagelslag maar dan blauw. Het gaat om zogenaamde extrudates die gemaakt worden door een pasta van het katalysatormateriaal door een extruder met een kop met gaatjes van ongeveer 1,5 mm diameter te persen en daarna de draden in stukjes van ongeveer 5 mm te hakken die daarna in een calciner verhit worden. Daardoor ontstaat een zeer poreuze struktuur in die extrudates met een gigantisch inwendig oppervlak van wel 200 m2/gram. In plaats van extrudates met een cirkelvormige diameter worden tegenwoordig ook wel trilobes en quadrilobes gebruikt.

Het basismateriaal van de katalysatordeeltjes is Al2O3 (de drager) met een beetje cobalt- en molybdeenoxide wat in sulfide-vorm gebracht moet worden door de katalysator te presulfiden. Dit presulfiden gebeurt gewoonlijk na het laden in de reactor maar tegenwoordig kan men ook presulfided katalysator kopen.

Zie ook het tweede plaatje in: http://en.wikipedia....desulfurization
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures