[Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

Hallo,

Ik moet een presentatie houden over Elastische stoffen (met rubber als voorbeeld) en over netwerkpolymeren. Als voorwerpen die hier bij horen had ik isolatieschuim en condooms. (vandaar de rubber).

Ik heb nu al veel informatie verzameld, maar ik snap niet hoe het zit met de dwarsbindingen waardoor je elasticiteit krijgt, kan iemand me dit uitleggen?

Alvast bedankt,

Nynke

5VWO

Berichten: 96

Re: [Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

Hallo een ander persoon,

elastische stoffen:

in het geval van rubber wordt de elsticiteit veroorzaakt door zogenaamde zwavelbruggen, deze ontstaan doordat een polymeer, ook nog na de polymerisatie een dubbele c binding heeft.

voorbeeld:

| | | |

~c - c=c - c~

| | | |

Wat er nu gebeurt is dat al deze moleculen onderling, (dus die hele lange strengen), zogenaamde zwavelbruggen gaa vormen, hierbij springt de dubbele c bindig open en gaan er tussen twee moleculen 2 S atomen zitten zodat het als het ware één groot molecuul wordt.

voorbeeld:

| | | |

~c - c - c - c~

| | | |

s s

| | | |

~c - c - c - c~

| | | |

wat je zo krijgt is dat al die onafhankelijke strengen één gigantisch molecuul vormen. Wanneer er zwavelbruggen ontstaan, heet die bij rubber dat het rubber "vulkaniseert".

Je kunt je wel voorstellen dat die zwavelbruggen niet zo snel breken en dat ze de neiging hebben om terug te veren zodra je er spanning op zet, dit is de elasticiteit.

over de netwerkpolymeren.

Netwerkpolymeren:

Dit is eigenlijk precies hetzelfde als bij rubber, ook één groot molecuul, alleen zitten er hier geen zwavelbruggen tussen maar andere verbindingen.

voorbeeld:

| | | benzeenring | | |

~O - C - C - C - O - C C - O - C - C - C - O~

| | | || || | | |

O O O O

| |

C C

benzeenring benzeenring

| |

C C

| |

O O O O

| | | || || | | |

~O - C - C - C - O - C C - O - C - C - C - O~

| | | benzeenring | | |

O O

Ik hoop dat je nu een beetje snapt hoe het zit, en wat het verschil is.

mvgr, Sander

Berichten: 96

Re: [Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

heel fijn, de extra spaties worden weggehaald.....

in ieder geval, ik hoop dat je het idee een beetje krijgt.

mvgr, Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

sanderp schreef:heel fijn, de extra spaties worden weggehaald.....

in ieder geval, ik hoop dat je het idee een beetje krijgt.

mvgr, Sander
Zet het dan tussen

Code: Selecteer alles

 en [ /code] tags, dan kun je wel doen wat jij van plan was.  :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

a different person schreef:Hallo,

Ik moet een presentatie houden over Elastische stoffen (met rubber als voorbeeld) en over netwerkpolymeren. Als voorwerpen die hier bij horen had ik isolatieschuim en condooms. (vandaar de rubber).

Ik heb nu al veel informatie verzameld, maar ik snap niet hoe het zit met de dwarsbindingen waardoor je elasticiteit krijgt, kan iemand me dit uitleggen?

Alvast bedankt,

Nynke

5VWO
een mooi voorbeeld zijn ook elastinevezels in de extracellulaire matrix. Dit zijn ook allemaal netwerkpolymeren die allerlei vertakkingen hebben en zo dus een netwerk vormen. Door daaraan te trekken en dan het weefsel los te laten, veert het weefsel terug in haar oude vorm.

Voorbeeld de huid. Til je huid maar eens op. Als je het loslaat schiet het meteen terug in de oude vorm. Dat komt dus door de elastinevezels in de ECM.

Berichten: 96

Re: [Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

@ Math bedankt voor de tip!

elastische stoffen:

voorbeeld:

Code: Selecteer alles

  |   |   |   |

 ~c - c = c - c~

  |   |   |   |
voorbeeld:

Code: Selecteer alles

  |   |   |   |

 ~c - c - c - c~

  |   |   |   |

      s   s

  |   |   |   |

 ~c - c - c - c~

  |   |   |   |
Netwerkpolymeren:

voorbeeld:

Code: Selecteer alles

       |    |    |           benzeenring               |   |   |  

  ~O - C  - C - C - O - C                   C  -  O  - C - C - C - O~

       |    |    |      ||                  ||         |   |   |     

            O           O                   O              O

            |                                              |

            C = O                                          C = O

benzeenring                                                          benzeenring

            |                                              |

            C = O                                          C = O

            |                                              |

            O           O                   O              O

       |    |    |      ||                  ||         |   |   |   

  ~O - C  - C - C - O - C                   C  -  O  - C - C - C - O~

       |    |   |             benzeenring              |   |   |  
@ sdekivit

is dat net zoiets als collageen? er is daar een vraag over gesteld in het bio forum.

mvgr, Sander

Edit moderator Math: Ik heb je bericht aangepast zoals je vroeg in je PB :wink:

Misschien moet je hier en daar wel nog dingen wat preciezer zetten, maar het lukt nu wel denk ik

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] polymeren (macromoleculaire stoffen)

nee, collageenvezels zijn niet hetzelfde als elastinevezels. Het verschil zit hem in de opbouw en de functie.

Collageenvezels bestaan uit collageendraadjes die allemaal naast elkaar gaan zitten en uiterlijk een dwarsgestreepte structuur hebben. Zij vormen geen vertakkingen, in tegenstelling tot elastinevezels. Er zijn verschillende typen collageen. De fibroblasten in de ECM produceren procollageen. Deze bevatten nog enkele telopeptiden die er af worden geknipt. Bij type 4 gebeurt dat niet en kan er een mooi netwerk ontstaan, wat ook vrom geeft aan de basale lamina.

--> collageen zijn allemaal collageenstrengetjes verpakt in een grote bundel. Ze zijn zeer goed bestand tegen trekkracht.

Elastinevezels worden ook door de fibroblast gebroduceerd, maar deze zijn heel anders van structuur. Hierbij worden door fibroblasten ook andere microfilamenten gemaakt, fibrilline. Deze zorgt ervoor dat de elastine in een bundeltje gaat zitten en die fibrilline houdt de boel op zijn plaats. Elastinevezels zijn amorf en kunnen vele vertakkingen hebben. Door deze vele vertakkingen zijn zij de elastiekjes van de ECM. Bij trekken schieten ze weer terug in hun oude vorm.

Verwar elastine vezels niet met reticulaire collageenvezels. Dat zijn hele kleine collageenfibrillen, maar deze zijn ook alleen bestand tegen trekkracht. De elastinevezels zorgen voor de elasticiteit.

Reageer