Globe4d als wetenschappelijk instrument

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Globe4d als wetenschappelijk instrument

Ik ben op zoek naar wetenschappers en andere geinteresseerden die mijn vragenlijst willen invullen over Globe4D.

Globe4D is educatief apparaat, een echte wereldbol die je van alle kanten kunt bekijken als je de bol ronddraait maar waar je ook nog eens mee door de tijd kunt reizen. Draai je de ring die om de bol heen zit dan zie je hoe de aarde veranderd over tijd. In kleine of grote stappen, in enkele uren of in miljoenen jaren.

Globe4D is door mij ontwikkeld samen met 3 andere studenten tijdens de master-studie Media Technology op de Universiteit Leiden. Meestal tonen we landkaarten op Globe4D, geanimeerde kaarten die veranderen als je aan de ring draait. Hoe zag de aarde er vroeger uit? Wat gebeurt er als de zeespiegel stijgt? Waar ligt er sneeuw als het bij ons zomer is? Hoe draaien satellieten om de aarde heen? Hoe zien andere planeten er uit en wat is er allemaal over bekend? Allerlei educatieve toepassingen dus. Toepassingen die laten zien wat de wetenschap allemaal al heeft ontdekt over onze aarde. In beeld gebracht op een interactieve, leuke en leerzame manier.

Globe4D heeft al bewezen geschikt te zijn als een educatief apparaat maar ik denk dat er nog veel meer te mee te doen is. Globe4D heeft door z'n ongewone vorm namelijk eigenschappen die een gewone computer met toetsenbord, muis en beeldscherm niet hebben. Die eigenschappen maken het mogelijk naar data te kijken en er interactie mee te hebben op een andere manier dan 'normaal'. Hierdoor verwacht ik persoonlijk dat het je nieuwe inzichten zou kunnen opleveren. Dat je er ideeën van krijgt en verbanden legt die je anders misschien niet zo gauw gevonden zou hebben. Globe4D heeft ook door z'n vorm de eigenschap dat je er met meerdere mensen tegelijk omheen kunt staat. Je kunt samen ergens naar kijken en over discussieren en elkaar dus op ideeën brengen.

Ik ben erg benieuwd of Globe4D ingezet zou kunnen worden als wetenschappelijk instrument. Ik stel me voor dat een of meerdere wetenschappers samen de globe gebruiken om onderzoek mee te doen. Je zou er bijvoorbeeld meetresultaten of modellen moeten kunnen inladen en dat het dan zichtbaar wordt op de bol. Vervolgens moet je wat met die meetresultaten kunnen doen, ze op verschillende manieren kunnen bekijken, eventueel vergelijken met andere meetresultaten. Je zou er nieuwe patronen in kunnen ontdekken. Die nieuwe patronen zouden een vraag kunnen beantwoorden, juist weer nieuwe vragen kunnen opleveren of kunnen helpen bij het maken van keuzes.

De enquete staat hier, is in het Engels maar je mag 'm in het Nederlands invullen als je wilt. Voel je vrij om vragen over te slaan waar je niks mee kunt.

http://survey.globe4d.com

Hopelijk willen jullie meewerken.

Hartelijke groet,

Rick Companje

Afbeelding

Berichten: 3

Re: Globe4d als wetenschappelijk instrument

Weet iemand misschien een betere plek om deze vraag te posten? Ik heb tot nu toe nog niet zoveel reacties.

Berichten: 12.262

Re: Globe4d als wetenschappelijk instrument

Het apparaat vind ik een geweldig ding!

Maar excuseer me wel als ik niet direct trek heb om er 50 vragen over te beantwoorden... een keer mee spelen daarentegen :D
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Globe4d als wetenschappelijk instrument

Benm schreef:Het apparaat vind ik een geweldig ding!

Maar excuseer me wel als ik niet direct trek heb om er 50 vragen over te beantwoorden... een keer mee spelen daarentegen :D
Hoi Benm,

Ik kan me voorstellen dat je enquete wat aan de lange kant vind. Stel dat je alleen maar een idee zou hebben wat je er nog meer graag op willen zien en dat zou invullen dan ben ik al blij.

Groetjes Rick

Reageer