Franse koninginnen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Franse koninginnen

Ik ben bezig aan een verhaal over een meisje wat rond 1700 leeft.

Alleen ik vroeg me af, want zij is de oudste dochter, kan zij koningin worden zonder aan te trouwen, of moet ze uitgehuwelijkt worden?

Ik wil dit wel graag weten want anders vind ik mijn verhaal niet realistisch genoeg :D

Heel erg bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Franse koninginnen

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Gaat het hier om een gewoon meisje of een dochter van de koning? Maar ik denk dat je bedoelt dat het om een dochter van de koning gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Franse koninginnen

http://en.wikipedia.org/wiki/Dauphin_of_France

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_XIV_van_Frankrijk

Dit helpt je misschien verder? Volgens mij ging het in die tijd om een mannelijke primogenituur, d.w.z. eerstegeboorterecht.

De moeder van Lodewijk XIV nam weliswaar, samen met bischop Mazarin, de regering waar, toen de vader overleed, maar troonopvolging was volgens mij toendertijd vooral vader op oudste zoon, en als die niet in aanmerking kwam (door wat dan ook, dood, ongeschiktheid, etc.), dan kwam een volgende man in de familielijn in aanmerking.

Toen Lodewijk XIV overleed (1715) was het een achterkleinzoon (Lodewijk XV) die de troon kreeg. De oudste zoon van Lodewijk XIV(Le grand Dauphin/Lodewijk van Frankrijk) overleed al in 1711 en alle andere kinderen (ook dochters) eerder. De oudste zoon van Le Grand Dauphin, namelijk Lodewijk hertog van Bourgondie en dus kleinzoon van Lodewijk XIV) overleed in 1712. De tweede zoon van Le Grand Dauphin, Filips werd in 1700 koning van Spanje en de derde zoon Karel overleed in 1714. Alle drie kinderen van Le Grand Dauphin konden dus ook geen aanspraak maken op de troon.

Zo kwam het dat een achterkleinzoon de troon kreeg, namelijk de derde zoon van Lodewijk, hertog van Bourgondie. Waarom de derde zoon? Je raadt het al: de eerste twee, ook genaamd Lodewijk, waren nl. resp al in 1705 (eerste zoon) en 1712 (tweede zoon) overleden (ze stierven blijkbaar bij bosjes toen).

De vereenvoudigde stamboom van het Franse koningshuis laat de lijst van koningen zien.

Als we dan kijken naar de kinderen van Lodewijk XV dan zien we dat hij 8 dochters had en twee zonen. Daarvan leefden bij de dood van Lodewijk XV (1774) nog 4 dochters. Lodewijk XV werd dan ook opgevolgd door de tweede zoon (Lodewijk Auguste) van zijn oudste zoon (Lodewijk Ferdinand), een kleinzoon dus. Waarom de tweede zoon? Omdat de eerstgeborene zoon van Lodewijk Ferdinand ook alweer was overleden, in 1761.

De nog levende dochters van Lodewijk XV werden bij de troonopvolging buiten beschouwing gelaten.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 14

Re: Franse koninginnen

De erfopvolging verliep vrijwel altijd in mannelijke lijn in grote delen van Europa. Bij uitsterven van een tak werd er overgegaan op een andere tak mits er mannelijke nakomelingen waren. Het kon wel eens zo zijn dat een vrouw als regentes optrad voor bijvoorbeeld een nog minderjarige troonopvolger.

De enige uitzondering voor zover ik nu weet vormde de Britse vorstenhuizen waar er ook wel dochters op de troon kwamen (denk bijvoorbeeld aan Koningin Elizabeth I, Koningin Anna en Koningin Victoria).

Na de dood van Koning-stadhouder Willem III, gehuwd met Maria Stuart van Engeland werd er wel gezocht naar een mannelijke opvolger voor de troon, maar er was besloten dat er alleen Protestanten of Anglicanen de Britse troon mochten bestijgen. Vandaar dat er werd gekozen voor Sophia Dorothea van de Palts, kleindochter van Konig Jacobus I van Engeland via haar moeder Elizabeth Stuart.

Ook in Nederland ging de opvolging altijd over van vader op zoon zoals ooit afgesproken was tussen de verschillende takken van het Huis van Nassau. Bij uitsterven van de ene tak in mannelijke lijn, nam de andere het over. Hier kwam echter een eind aan toen Koning Willem III slechts een nog levende dochter had bij zijn overlijden, Wilhelmina. De enigste andere nog overgebleven regerende tak van Nassau kon niet meer aan dit huisverdrag voldoen omdat deze zijn grondgebieden was kwijtgeraakt aan Pruissen. En zo werd bepaald dat er in het vervolg ook dochters op de troon konden komen.

Maar de grote vorstenhuizen zijn allemaal met elkaar verweven geraakt en doordat je vaak ziet dat er met volle neven en nichten werd gehuwd zijn er genetisch gezien ook altijd wel dochters op tronen gekomen via de diverse huwelijken.

Ze zijn tenslotte allemaal familie van elkaar, en dan vaak nog via meerdere lijnen in hun stamboom ook.

Berichten: 1

Re: Franse koninginnen

De Franse troonopvolging verliep van oudsher inderdaad alleen via de mannelijke linie. In 1314 stierf de toenmalige koning Filips IV, en de twee prominentste kandidaten voor de troon waren zijn kleindochter Jeanne en de Engelse koning Edward III, die via zijn moeder van de Franse koningen afstamde. Omdat de Franse adel beiden niet zagen zitten, haalden ze oude Salische Wet uit de kast en interpreteerde deze zo, dat de Franse kroon niet door een vrouw of door afstamming via een vrouw kon worden geërfd.

Reageer