Springen naar inhoud

Rapper kempi is boos!

• Log in om te kunnen reageren

rogerakkerman

rogerakkerman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 20:36

Rapper Kempi schreef een lied over de slavernij.

In dit lied vroeg hij zich dit af:

Waarom vernoemen wij hier in Nederland onze scholen enz. naar mensen als Michiel de Ruiter en andere zogenaamde helden (want zo worden deze mensen beschreven in de geschiedenis boeken en verhalen) die eigenlijk verantwoordelijk zijn voor genocide, slavernij en andere vreselijke dingen?
Deze oostvaarders hebben veel misdaan!

Graag jullie reacties..
Ik wil hier geen mening over geven en bekijk deze topic van de zijlijn.

http://nl.youtube.co...h?v=d26R7XJ_26A

Veranderd door rogerakkerman, 26 januari 2009 - 20:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 20:43

Omdat mensen rappers associeren met gangsta's and pimps en ho's en drugs hoeven we kempi toch nog niet de mond te snoeren?

... Misschien moeten we dat wel doen.

Veranderd door theoriegeladen, 26 januari 2009 - 20:43

rogerakkerman

rogerakkerman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 20:57

Omdat mensen rappers associeren met gangsta's and pimps en ho's en drugs hoeven we kempi toch nog niet de mond te snoeren?

??

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2009 - 21:03

Inderdaad:
Een standbeeld van De Ruyter in het stadscentrum van het Hongaarse Debrecen herinnert eraan dat deze in 1676 zesentwintig Hongaarse gereformeerde dominees uit de slavernij bevrijdde, die door de Oostenrijkse keizer tot de galeien waren veroordeeld.
http://nl.wikipedia....chiel_de_Ruyter

Kempi kan wel boos zijn, maar de samenleving mag ook boos op hem zijn. Hij heeft de samenleving al heel wat geld gekost; het is namelijk niet echt een lieverdje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kempi

Veranderd door Raspoetin, 26 januari 2009 - 21:11

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

rogerakkerman

rogerakkerman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 21:13

Inderdaad:
Een standbeeld van De Ruyter in het stadscentrum van het Hongaarse Debrecen herinnert eraan dat deze in 1676 zesentwintig Hongaarse gereformeerde dominees uit de slavernij bevrijdde, die door de Oostenrijkse keizer tot de galeien waren veroordeeld.

Kempi kan wel boos zijn, maar de samenleving mag ook boos op hem zijn. Hij heeft de samenleving al heel wat geld gekost; het is namelijk niet echt een lieverdje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kempi

maar worden hierdoor zijn daden in Oost-Indie goed gekeurd?

wordt op wikipedia benoemd tot Zeeheld?? een man die ruim 70.000 Oost Indiers afslachtte?

Veranderd door rogerakkerman, 26 januari 2009 - 21:18

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2009 - 21:33

Joepla, het klopt niet wat er gezegd wordt door Kempi, maar dan passen we de vraag even aan want de Ruyter MOET hangen. Kempi heeft gelijk en moet ondersteund worden.

Ik denk dat degenen die bezongen worden in heldendichten niet de kapiteins waren die slaven vervoerden. Dat is (en was toen ook geen) heroïsche daad. Maar vooruit, we beperken ons tot de feiten:

maar worden hierdoor zijn daden in Oost-Indie goed gekeurd?

wordt op wikipedia benoemd tot Zeeheld?? een man die ruim 70.000 Oost Indiers afslachtte?

Wèlke daden in Oost-Indië?
70.000 Oost-Indiërs?
Waar haal je die gegevens vandaan?

Trouwens, als je maar lang genoeg nadenkt zou je dus ook niet mogen genieten van het Colloseum in Rome? Dat is immers door Romeinen gebouwd (die ook slavernij kenden), en er zijn slaven in omgebracht. Toch is het nu een wereldbekend monument.

Veranderd door Raspoetin, 26 januari 2009 - 21:39

rogerakkerman

rogerakkerman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 21:53

Joepla, het klopt niet wat er gezegd wordt door Kempi, maar dan passen we de vraag even aan want de Ruyter MOET hangen. Kempi heeft gelijk en moet ondersteund worden.

Ik denk dat degenen die bezongen worden in heldendichten niet de kapiteins waren die slaven vervoerden. Dat is (en was toen ook geen) heroïsche daad. Maar vooruit, we beperken ons tot de feiten:

Wèlke daden in Oost-Indië?
70.000 Oost-Indiërs?
Waar haal je die gegevens vandaan?

Trouwens, als je maar lang genoeg nadenkt zou je dus ook niet mogen genieten van het Colloseum in Rome? Dat is immers door Romeinen gebouwd (die ook slavernij kenden), en er zijn slaven in omgebracht. Toch is het nu een wereldbekend monument.

dank je wel, je hebt inderdaad gelijk..

conclussie: Kempi moet niet zeiken!!!

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2009 - 22:29

Als ik zie hoe "keurig" Kempi zich aan de wet houdt denk ik inderdaad dat Kempi niet moet gaan zeiken. En natuurlijk was de slavenhandel een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. Echter, toen was het natuurlijk wel een andere tijdgeest. "Zwarten" werden toen inderdaad beschouwd als "mindere mensen". Maar ja, zoals ik al zei heerstten toen andere opvattingen dan nu. Vrouwen hadden toen ook niet dezelfde rechten als mannen. Iets waar we nu wel anders over denken.

Maar ik zou zeggen dat het nu toch wel lang geleden is, of niet? Op een gegeven moment is het mooi om het verleden te laten rusten (op een herdenking na).

Het is gewoon een crimineel ettertje dat een beetje tegen de maatschappij aan wil trappen. Dat mag gelukkig hier in Nederland (buiten dat crimineel zijn), maar je (Roger) niet zomaar dingen aannemen die door iemand worden geroepen. Eerst even zoeken:

De Ruyter is inderdaad betrokken geweest met de slavenhandel op de Noord-Afrikaanse slavenmarkten. Hij heeft er ongeveer 2500 slaven gekocht, deels met eigen geld, deels met geld uit de 'Liefdekassen' van de Nederlandse kerken, die dat voor dat doel aan hem hadden mee gegeven.
Hij kocht er christenslaven, die onmiddellijk na de aankoop in vrijheid werden gesteld en de aankoopsom niet behoefden terug betalen.
De Ruyter zal er echt wel hebben gepingeld, af en toe zelfs boos zijn weggelopen om later weer terug te komen en het onderhandelen over de prijs voort te zetten, zoals dat ook nu nog op de Noord-Afrikaanse markten toe gaat wanneer je een kameel of een geit wilt kopen.
Maar ik betwijfel of er één vrijgekochte slaaf zou zijn geweest die de Ruyter daarvoor voor een oorlogstribunaal had willen dagen. http://www.deruyter......e vragen.html

Veranderd door Raspoetin, 26 januari 2009 - 22:30

rogerakkerman

rogerakkerman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 22:39

Als ik zie hoe "keurig" Kempi zich aan de wet houdt denk ik inderdaad dat Kempi niet moet gaan zeiken. En natuurlijk was de slavenhandel een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. Echter, toen was het natuurlijk wel een andere tijdgeest. "Zwarten" werden toen inderdaad beschouwd als "mindere mensen". Maar ja, zoals ik al zei heerstten toen andere opvattingen dan nu. Vrouwen hadden toen ook niet dezelfde rechten als mannen. Iets waar we nu wel anders over denken.

Maar ik zou zeggen dat het nu toch wel lang geleden is, of niet? Op een gegeven moment is het mooi om het verleden te laten rusten (op een herdenking na).

Het is gewoon een crimineel ettertje dat een beetje tegen de maatschappij aan wil trappen. Dat mag gelukkig hier in Nederland (buiten dat crimineel zijn), maar je (Roger) niet zomaar dingen aannemen die door iemand worden geroepen. Eerst even zoeken:

image-building...
dat heeft hem aangezet tot zijn criminelen activiteiten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures