Springen naar inhoud

Enthalpie luchtmengsels

• Log in om te kunnen reageren

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 20:47

Hoi allemaal 8-)

Als ik twee luchtmengsels (waterdamp en droge lucht) met gegeven massa en gegeven absolute vochtigheid bij elkaar giet, hoe bereken ik dan de enthalpie van het totale mengsel?

Ik zou het volgende veronderstellen:
Ik bereken de enthalpie van beide mengsels door de massa droge lucht te vermenigvuldigen met de specifieke enthalpie van droge lucht en hierbij tel ik dan het product van de massa damp met de speciefieke enthalpie van damp.
Vervolgens tel ik de enthalpieŽn van beide mengsels simpelweg op.

De vraag is nu echter, klopt dit wel?

Verder heb ik nog een vraag over de absolute vochtigheid. Op het internet heb ik een formule teruggevonden die het volgende zegt: x = mw/ml. Met mw de massa van de aanwezige damp en ml de massa van de aanwezige droge lucht.
Daaruit heb ik dan gemaakt: mw= ml*x en dus m = ml+mw = ml*(1+x) = mw*(1+x)/x

Is deze benadering correct? Ik moet immers de massa van de lucht en de massa van de damp kunnen afleiden uit de totale massa die gegeven is om de enthalpie te berekenen van het mengsel.

Hopelijk kunnen jullie een lichtje in het duister brengen.

Groeten
H-V

Edit: Een beetje taaltechnisch in orde gemaakt.

Veranderd door High-Voltage, 26 januari 2009 - 20:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 januari 2009 - 21:40

Als ik dit lees krijg ik de indruk dat de oorspronkelijke vraagstelling anders is dan jij het hier formuleert.

Eerst heb je het over mengen van waterdamp en droge lucht maar daarna schrijf je:

Ik moet immers de massa van de lucht en de massa van de damp kunnen afleiden uit de totale massa die gegeven is......

totale massa die gegeven is?

Dus voor ik hierop reageer: wat is er gegeven en wat moet je uitrekenen?

Oftewel: wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van het oorspronkelijke vraagstuk?
Hydrogen economy is a Hype.

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 23:12

Het is geen vraagstuk, het is een theoretische benadering.

Ik heb twee luchtmengsels die beide bestaan uit waterdamp en droge lucht. De totale massa van ieder mengsel is gegeven, dit is dus de som van de massa van de droge lucht en de massa van de waterdamp. Daarnaast is ook de absolute vochtigheid van beide mengsels gegeven. Met deze twee gegevens zou het mogelijk moeten zijn om zowel het aandeel waterdamp als het aandeel droge lucht te "destileren" voor beide mengsels.

Beide mengsels worden vervolgens gemengd, het gevolg hiervan is dat ik een nieuw mengsel krijg met in feite twee delen waterdamp en twee delen droge lucht (waarbij niet elk deel noodzakelijkerwijs evenwaardig is).

De vraag is dan wat is de vochtigheid van het mengsel en wat is de entalpie. De vochtigheid heb ik zelf kunnen afleiden, maar ik twijfel aan de manier waarop ik de enthalpie moet gaan berekenen.
Om de enthalpie te berekenen wou ik de enthalpie voor beide mengsels berekenen en die twee enthalpieŽn simpelweg optellen. Om de enthalpie van ťťn mengsel te berekenen, neem ik de specifieke enthalpie van waterdamp en dat vermenigvuldig ik met de massa waterdamp van ťťn mengsel, hierbij tel ik dan het product van de specifieke enthalpie van droge lucht met de massa droge lucht van hetzelfde mengsel (damn wat een lange zin). Dit doe ik uiteraard voor beide mengsels.

Ik hoop dat het wat duidelijk is.
Twee mengsels van damp en droge lucht worden samengedaan tot een "groot" mengsel.

Edit:
Met "de massa is gegeven" bedoel ik in feite dat je moet vertrekken van de massa, deze massa is echter niet als een absoluut gegeven gegeven, dus geen cijfer, doch gewoon een letter. Evenals het vochtgehalte, dat is ook niet gegeven als een cijfer, maar gewoon als de letter x. Ik vertrek dus met massa m1 en massa m2 met bijbehorende absolute vochtigheden x1 en x2.

Veranderd door High-Voltage, 26 januari 2009 - 23:16

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 januari 2009 - 20:19

Algemeen geldt inderdaad dat als je twee stromen mengt de enthalpie van het mengsel gelijk is aan de som van de enthalpiŽn van de twee stromen (als er tenminste geen reactie optreedt en er geen drastische snelheidverandering optreedt).

Bedenk in dit geval wel dat als de beide waterdamp bevattende luchtmengsels een verschillende temperatuur hebben dat het "groot" mengsel van de twee luchtmengsels wel eens wat vloeibaar water zou kunnen bevatten.
Hydrogen economy is a Hype.

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 20:27

Ok!
Bedankt 8-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures