Springen naar inhoud

Constante van planck

• Log in om te kunnen reageren

Ronnos

Ronnos

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 10:29

Hallo, ik ben met een groepje bezig om de constante van planck te gaan bepalen mbv LED's.

We willen de ThresholdVoltage bepalen (daarmee word de bandgap bepaald),, en aan de hand van het uitgezonden licht bepalen we de constante van Planck.

Nu is het zo dat LED's een grote distributie van het licht hebben, we zitten eraan te denken om een laserdiode te gebruiken. Is het zo dat een laserdiode op exact dezelfde werking berust als een LED?.

met vriendelijke groet,

Ron

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 januari 2009 - 23:03

Nu is het zo dat LED's een grote distributie van het licht hebben

Is een gekleurde led, bv een rode, niet monochromatisch?

Ronnos

Ronnos

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2009 - 13:49

een gekleurde led van bijvoorbeeld rood licht is niet monochromatisch... deze heeft een vrij grote distrubutie van ongveer 100 nm.
een laser diode is dus het beste geschikt als monochromaat, maar nu is de vraag; of een Laserdiode hetzelfde werkt als een LED. Om de "bandgap" te berekenen gebruiken we de zogenaamde tresholdVoltage (de spanning gemeten, zodra er een beetje licht is) Bij een LED zou dat op deze manier kunnen. Maar kan dat ook bij een laserdiode zo?

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2009 - 14:49

Ik weet niet of je hier iets aan hebt (baat het niet dan schaadt het niet). Het enige verschil tussen LED en laser diode is dat de laser onder gestimuleerde emissie werkt, terwijl de LED onder spontane emissie opereert. (Daardoor heeft hij inderdaad een veel fijner spectrum) Maar het zit allemaal vrij ver bij mij, en ik kan je niet garanderen dat omwille van eenzelfde principe van werking je op dezelfde manier E_gap zal kunnen bepalen.

Michel_sharp

Michel_sharp

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 18:06

Hi,

Ik heb een theory bedacht rond het getal 137, misschien wel interessant om 's te checken:

Hier is de link: http://800millionpar...es.blogspot.com
(137 and it's relation to The God Particle)

Het is gewoon een denk oefening of er enig waarheid in zit weet ik niet.

groetjes,

michel

snmsee

snmsee

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2009 - 21:06

137 heeft betrekking op de fijnstructuur constante : en.wikipedia.org/wiki/Fine-structure_constant

The God Particle is 'n bijnaam van het higgs-boson.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures