Constante van planck

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Constante van planck

Hallo, ik ben met een groepje bezig om de constante van planck te gaan bepalen mbv LED's.

We willen de ThresholdVoltage bepalen (daarmee word de bandgap bepaald),, en aan de hand van het uitgezonden licht bepalen we de constante van Planck.

Nu is het zo dat LED's een grote distributie van het licht hebben, we zitten eraan te denken om een laserdiode te gebruiken. Is het zo dat een laserdiode op exact dezelfde werking berust als een LED?.

met vriendelijke groet,

Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Constante van planck

Nu is het zo dat LED's een grote distributie van het licht hebben
Is een gekleurde led, bv een rode, niet monochromatisch?

Berichten: 6

Re: Constante van planck

een gekleurde led van bijvoorbeeld rood licht is niet monochromatisch... deze heeft een vrij grote distrubutie van ongveer 100 nm.

een laser diode is dus het beste geschikt als monochromaat, maar nu is de vraag; of een Laserdiode hetzelfde werkt als een LED. Om de "bandgap" te berekenen gebruiken we de zogenaamde tresholdVoltage (de spanning gemeten, zodra er een beetje licht is) Bij een LED zou dat op deze manier kunnen. Maar kan dat ook bij een laserdiode zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Constante van planck

Ik weet niet of je hier iets aan hebt (baat het niet dan schaadt het niet). Het enige verschil tussen LED en laser diode is dat de laser onder gestimuleerde emissie werkt, terwijl de LED onder spontane emissie opereert. (Daardoor heeft hij inderdaad een veel fijner spectrum) Maar het zit allemaal vrij ver bij mij, en ik kan je niet garanderen dat omwille van eenzelfde principe van werking je op dezelfde manier E_gap zal kunnen bepalen.

Berichten: 1

Re: Constante van planck

Hi,

Ik heb een theory bedacht rond het getal 137, misschien wel interessant om 's te checken:

Hier is de link: http://800millionparticles.blogspot.com

(137 and it's relation to The God Particle)

Het is gewoon een denk oefening of er enig waarheid in zit weet ik niet.

groetjes,

michel

Berichten: 48

Re: Constante van planck

137 heeft betrekking op de fijnstructuur constante : en.wikipedia.org/wiki/Fine-structure_constant

The God Particle is 'n bijnaam van het higgs-boson.

Reageer